Sök ikon

"Det var blod svett och tårar i åtta år - det var dags för förändring"

Ida Backlund, grundare Rapunzel.

Som 22-åring började hon sälja löshår på nätet. Nu omsätter Rapunzel över 100 miljoner kronor. Själv har Ida Backlund sålt majoriteten - och bygger upp en egen investeringsportfölj.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

"Det kan röra sig om investeringar på allt från 100.000 kronor till kanske 5 eller 10 miljoner, det beror på vad som behövs", säger Ida Backlund på lugn norrländska.

Hon sitter i en svart skinnfåtölj i Rapunzels fysiska butik på Regeringsgatan i centrala Stockholm och berättar om sitt nya investeringsbolag Backlund invest.

Ovanför huvudet hänger en kristallkrona och i rummet en halv trappa ner går det att genom en glasvägg se hur frisörer fäster Rapunzels löshår på sina kunder.

Den här onsdagen är den 31-åriga Umeå-bon dock inte i Stockholm i några Rapunzel-ärenden. Utan hon har precis kommit från ett jurymöte med revisionsbyrån EY, där hon är med för att utse årets entreprenör i en av världens största entreprenörstävlingar "Entrepreneur of the year". För några år sedan vann hon själv pris i samma tävling, som årets kvinnliga stjärnskott.

Det är långt ifrån det enda priset hon vunnit sedan hon startade sitt e-handelsbolag som 22-åring. Utmärkelserna går inte att räkna på ena handen, och nu tycker hon det är kul att få vara med och både se och hjälpa andra att vinna.

***

Det har gått drygt ett år sedan hon klev ner som vd för Rapunzel, och samtidigt sålde majoriteten av bolaget till riskkapitalbolaget Valedo Partners.

I åtta år har hon "jobbat dygnet runt". 

“Det har varit blod, svett och tårar att bygga upp bolaget till 65 anställda och en omsättning på över 120 miljoner kronor, utan något externt kapital. Jag kände att det var dags för en förändring”, säger Ida Backlund.

Men det är först nu som den nya organisationen, och hennes nya liv, har börjat landa.

“Jag har levt med bolaget dygnet runt, på nätterna har jag drömt om vad jag ska göra med bolaget och vaknat på morgonen och trott att jag gjort det. Nu försöker jag ta det lugnare”, säger hon.

Hon sitter kvar i Rapunzels styrelse och jobbar med en del övergripande frågor som produktutveckling och framtidsfrågor.

Affärsmässigt ligger nu istället fokus delvis på investeringsbolaget, som enligt senaste bokslutet hade över 60 miljoner kronor i kassan.

“Jag kommer gärna investera i bolag som drivs av kvinnor, jag tycker om kvinnliga branscher, det är saker jag kan förstå och relatera till. Jag säger inte nej till manliga bolag men jag förstår kvinnliga branscher bättre”, säger hon.

“Det är många som hör av sig och det är jätteroligt. Där jag ska investera vill jag inte bara att det ska handla om kapital, utan de måste också passa in i min portfolio, man ska kunna dra nytta av varandra och så vill jag kunna bidra med den kunskap och det nätverk jag har", säger hon.

Hittills har hon varit involverad i nio bolag och nyligen gjort en investering, tillsammans med vännen och entreprenören Isabella Löwengrip. De gick gemensamt in i e-handeln Stylelevel som säljer “mode för kvinnor i karriären”. Redan första gången de träffades, när Isabella Löwengrip intervjuade Ida Backlund för sin tidning Egoboost, pratade de om hur kul det skulle vara i framtiden när de hade egna investeringsbolag och skulle investera i främst kvinnor.

"Det är många slipsar i den branschen, det behövs lite klänningar och högklackat", säger hon.

***

Ida Backlund var 21 år och hade fått vad hon då tyckte var drömjobbet, som marknadsföringsansvarig för en stor hotellkedja på Kreta. Hon hade drömmar om att resa och kanske jobba på en lyxkryssare i Karibien.

Då kom samtalet hemifrån, hennes mamma hade drabbats av bröstcancer. Ida Backlund släppte allt och åkte hem till Umeå igen. 

Det gick bra för hennes mamma, och ett halvår efter samtalet hade hon fått idén till Rapunzel.

Hur tror du att den händelsen har påverkat ditt liv?

“Det har påverkat mig i allt, jag förstår att livet är skört. Den kan hända vad som helst i morgon, familjen går alltid först. Det har så klart präglat mig i vad jag gör, det var jättejobbigt för mamma och många runt omkring under den tiden”.

Att det blev just löshår berodde på att det var något som låg Ida Backlund nära. Hon hade använt det sedan hon var 12 år, men aldrig lyckats hitta någon bra sajt att beställa det från.

“Jag tror att alla får någon sådan idé någon gång i livet, då gäller det att bara göra verklighet av den. Det är vad som skiljer en entreprenör från någon som inte är det. Det är så jag funkar i vanliga livet också, jag gör saker direkt när jag kommer på dem. Det är ett väldigt bra tips. Gör det bara, håll inte på och analysera och skriv upp allt”, säger hon.

Rapunzel är prinsessan med ovanligt långt hår som blir inspärrad i ett torn i bröderna Grimms saga, som hennes mamma brukade läsa för henne som liten. Domänen och varumärket visade sig vara ledigt.

Att hennes mamma fick cancer ledde också så småningom till stiftelsen Rapunzel versus cancer. Tio procent av perukförsäljningen går hit och pengarna från stiftelsen går i sin tur till forskning och utbildning inom cancer.

***

Scenen då bankkvinnan nekade Ida Backlund ett lån till sin e-handel har beskrivits i så många intervjuer att den nästan blivit en kliché.

Att banken hade fel i sin bedömning går att illustrera med siffor. Det allra första verksamhetsåret omsatte bolaget över 4 miljoner kronor. Året därpå var siffran uppe i 17 miljoner. Nu ligger omsättningen på 128 miljoner och en vinst på 9 miljoner. Om tre år är planen att omsätta runt 300 miljoner kronor.

“Jag fokuserade helt på försäljning”, säger Ida Backlund om den tidiga framgången för bolaget.

“Jag tror att många kanske börjar i fel ände och gör upp massa planer och dokumentation kring allt. Det handlar om att jobba dygnet runt, att göra, göra, göra. Kunden ska alltid vara nöjd, för om en person är nöjd så kanske den berättar det för hundra andra. Det låter kanske enkelt, men det är inte det”, säger hon.

Eftersom Ida Backlund inte fick något banklån till verksamheten gick hon och dåvarande sambon Stefan Löfgren in med eget kapital. De fyra första åren återinvesterades all vinst i bolaget.

De bodde enkelt, åt billigt och lade all tid på jobbet. 

“Eftersom man jobbade hela tiden fanns det inte så mycket att spendera pengar på. Så här i efterhand så kunde man kanske ha ätit bättre, men vi tog ut det som behövdes för att överleva”, säger hon.

Utöver e-handeln, som sker i 60 länder och som fortfarande står för 75 procent av försäljningen, har en rad fysiska butiker öppnats genom åren. Just nu finns de i Sverige samt i Helsingfors. Planen är att inom kort öppna butiker i fler länder.

***

Det nya livet innebär att hon har tid att träna, äta middag med familjen och vara ute i skog och natur. Hon har en dotter på 6 år, sambo samt två bonusbarn.

Att hon gjort den här förändringen innebär också att hon i lugn och ro kan fokusera på vad hon vill lägga sin energi på. Förutom att träffa tillväxtbolag så har hon också lagt allt mer fokus på en helt annan bransch: Skogsförvaltning.

“Privat har jag gått i pappas fotspår och investerat i skog. Han är en stor skogsägare och jag har fått ärva en del av hans skogsmark och så har jag köpt till lite ny skog. Jag håller just nu på att lära mig hur det fungerar, när man kan avverka, skogsbruksplaner och sådant”.

“Jag tycker att det känns fantastiskt kul att förvalta något som går flera generationer tillbaka. Jag får mycket energi av att vara i skogen som jag tar med mig in i det moderna, digitala livet”, säger hon.

Det är inte uteslutet att hon investerar i ytterligare skogsfastigheter framöver - men hon kikar också på vanliga fastighetsprojekt.

“Det kan också bli aktuellt att jag tar plats i några externa styrelser. Jag har fått en del förfrågningar, från väldigt blandade bolag. Många har idag förstått fördelarna med att ta in lite yngre människor som kan dagens utamningar kring e-handel, varumäke och pr, det kan man applicera även på andra branscher”, säger hon.

Det har varit en stor omställning att kliva ned, men också något hon tror att många grundare funderar på att göra, men kanske inte riktigt vågar. Att driva bolag är slitsamt.

"Här inne känns det som jag är 40-50 år med tanke på vad jag varit med om”, säger hon och pekar mot bröstet.

“Nu har jag inte bråttom, det nya får ta den tid det tar. Jag har jobbat mig till att jag ska kunna ta det lite lugnare".

***

Just nu jobbar hon med två ytterligare investeringar en inom skönhetsbranschen och en annan inom e-handel. Mer än så kan hon inte säga i nuläget. Planen är att gå in i max fem bolag åt gången, och sedan vara med och sälja dem vidare fem år senare.   

Trots att hon försöker njuta av det lugna livet är det inte uteslutet att hon startar ett nytt bolag i framtiden. Hon beskriver sig som en "dooer som gillar att driva igenom saker".

“Nästa gång jag får en briljant idé så kommer jag göra likadant och bara köra på”, säger hon innan hon måste skynda sig till Bromma flygplats för att hinna hämta dottern på fritids i Umeå.

“På kvällarna numera ägnar jag mig åt min familj och mina vänner, jag stänger av mobilen. Det är nytt och det är helt underbart”, säger hon.

Läs mer