Sök ikon

Toppchefen Jeff Levick lämnar Spotify – stor omorganisation pågår

Artikel bild
Jeff Levick är en av Spotifys tyngsta chefer. Foto: Pressbild Spotify, samt Lars Pehrson/SvD/TT.

Intäktschefen Jeff Levick slutar på Spotify, kan Breakit avslöja. Samtidigt genomför streamingjätten stora förändringar inom organisationen.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Förutom grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon finns en handfull personer inom Spotify som är bolagets verkliga makthavare. Det handlar om en tajt grupp nyckelpersoner som har ansvar för att förverkliga grundarnas vision.

Produktchefen Gustav Söderström, HR-chefen Katarina Berg och teknikchefen Oskar Stål är några av dem. 

En fjärde nyckelperson är Jeff Levick

Han värvades till Spotify 2011, och kom då från jobbet som global strategi- och marknadsföringschef på internetjätten AOL. Tidigare hade Jeff Levick haft tunga chefsroller på Google. 

På Spotify fick Jeff Levick titeln ”chief revenue officer”, vilket på svenska skulle kunna översättas till intäktsdirektör. 

I den rollen har han varit ytterst ansvarig för Spotifys prenumerationsintäkter – och annonsintäkterna. Enkelt uttryckt har han haft uppdraget att, så fort som expansionen tillåter, föra Spotify närmare lönsamhet genom att maximera intäkterna.

Inför börsnoteringen, som enligt Breakits källor väntas ske i november 2017, är det givetvis en mycket viktig roll.

Breakit kan i dag avslöja att Jeff Levick är på väg bort från Spotify. Uppgiften är bekräftad av flera av varandra oberoende källor med insyn i Spotifys verksamhet. 

"Han slutade i förra veckan", säger en uppgiftslämnare till Breakit.

Så sent som i juni intervjuades Jeff Levick av Wall Street Journal. Budskapet var då att Spotify skulle stärka upp sina insatser för att få ut mer av annonsaffären. Tidigare var den allmänna bilden att den reklamfinansierade gratistjänsten enbart var ett sätt för Spotify att få in användare som kunde konverteras till betalande kunder. 

”Det har förändrats”, sade Jeff Levick enligt Wall Street Journal

I måndags kunde Breakit avslöja att Jonathan Forster, en av Spotifys allra första anställda, lämnar bolaget i slutet av oktober.  Han var ytterst ansvarig för Spotifys annonsaffär i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Att Jonathan Forster och Jeff Levick är på väg bort samtidigt väcker frågor kring framtiden för Spotifys säljorganisation.

Enligt Breakits källor har ytterligare ett antal tunga chefer inom Spotify under de senaste veckorna berättat för sina kollegor att de är på väg att lämna sina nuvarande roller. Detta kopplas ihop med att Spotify nyligen gick ut internt med information att bolaget genomför en omorganisation, som bland annat påverkar säljorganisationen. 

”Det görs en stor omorganisation som annonserades av Daniel Ek”, säger en källa med insyn till Breakit. 

Det kan enligt Breakits uppgiftslämnare innebära att fler ledande personer får nya roller, eller får söka jobb utanför Spotify.

Breakit har vid upprepade tillfällen sökt Spotify och Jeff Levick för kommentarer.

Vet du mer om vad som händer på Spotify. Tipsa Breakit – du kan vara anonym.

Uppdatering: Efter att denna artikel publicerades dök ett blogginlägg upp på plattformen Medium i Jeff Levicks namn. Där bekräftar han Breakits avslöjande, och motiverar sitt avhopp bland annat med familjeskäl. 

Läs mer