Sök ikon

Toppchefen Jonathan Forster lämnar Spotify – efter tio år

Artikel bild
Daniel Ek och Jonathan Forster har jobbat ihop i tio år. Foto: Spotify samt Lars Pehrson / SvD / TT.

Jonathan Forster slutar på Spotify, kan Breakit avslöja.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Den här artikeln publicerades ursprungligen den 12 september.

Jonathan Forster tillhör den allra första vågen anställda på det svenska streamingbolaget Spotify. Han började 2007 som global säljchef, alltså med det yttersta ansvaret för Spotifys reklamdel.

Sedan dess har han haft en lång rad tunga chefspositioner. De senaste åren har Jonathan Forster varit vice president, med ansvar för säljet i Europa, Mellanöstern och Afrika. Han har tidigare även varit vd för Spotify i Sverige och Europa. 

”Han är bland de första som anställdes på Spotify, och har funnits i den ganska tighta kärnan kring Daniel Ek”, säger en av Breakits källor.

Men efter tio år på Spotify är Jonathan Forster nu färdig. Han lämnar Daniel Eks streamingbolag i slutet av månaden. Det uppger flera av varandra oberoende källor för Breakit.

Breakit har under måndagsmorgonen sökt Jonathan Forster för en kommentar, utan framgång. Istället återkommer Spotifys kommunikationschef Sofie Grant. Hon gör klart att varken Jonathan Forster eller någon på Spotify kommer att svara på frågor kring hans sorti.  

"Vi kommer inte att göra någon intervju kring er artikel", skriver Sofie Grant i ett mejl till Breakit.

Jonathan Forster har tidigare investerat i flera startups. Bland de kända investeringarna finns säljverktyget Sparta och HR-plattformen Teamtailor. Men enligt Breakits källor, som inte utesluter en karriär som ängelinvesterare på heltid för Jonathan Forster, har han gått i ytterligare ett antal bolag. 

Spotifys freemium-modell, där kunderna kan välja en reklamfinansierad gratisversion, har under flera år varit utsatt för hård kritik. Superstjärnan Taylor Swift har varit en av de allra mest röststarka belackarna i debatten om reklamtjänstens vara eller icke vara.

Under den senaste tiden har alltmer frekventa medieuppgifter gjort gällande att Spotify överväger att strypa gratistjänsten, så att ny musik blir tillgänglig enbart för betalande prenumeranter

Fakta i målet är att gratisversionen fortfarande har fler användare än premiumtjänsten. Men reklamen genererar bara en bråkdel av intäkterna. Under 2015 genererade varje gratisanvändare intäkter på blott 2,5 kronor i månaden. Det är att jämföra med de 99 kronor i månaden som varje premiumanvändare betalar.

Källa: Årsredovisningen för Spotifys moderbolag i Luxemburg.

Eftersom rättighetsinnehavarna får en del av Spotifys intäkter påverkar detta hur stora ersättningarna blir, vilket har fått stora artister att rasa. 

Jonathan Forster har varit en av toppcheferna som har burit ansvaret för den låga reklamförsäljningen, som dock fördubblades under 2015. Breakits källor vittnar om att hans utträde är en del i en större översyn av Spotifys säljavdelning, där även ett flertal andra chefer ska vara på väg bort från bolaget. 

Detta sker samtidigt som Spotify uppges ligga ligga i tuffa omförhandlingar med de stora skivbolagen.

En av Breakits källor tolkar förändringarna på säljavdelningen som ett tecken på att Spotify framöver kommer att satsa hårdare på premunerationstjänsten, möjligen för att blidka skivbolagen vars musikrättigheter är helt nödvändiga för Spotifys existens. 

Totalt hade Spotify, som strävar mot en börsnotering hösten 2017, 100 miljoner aktiva användare i början av sommaren. Den senaste kända siffran över antalet betalande prenumeranter är 39 miljoner.

Läs mer