Sök ikon

Max Martin, Abba-Ulvaeus och Auddly-grundare startar stiftelse

Artikel bild
Björn Ulvaeus, Niclas Molinder och Max Martin. Foto: Press

Genom stiftelsen ska Auddly-grundaren Niclas Molinder, producenten Max Martin och ABBA-stjärnan Björn Ulvaeus hjälpa musiker få rätt kompensation för den musik de delar.

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

viviana@breakit.se

Reporter

Den digitala musikplattform Auddly hjälper musikskapare att hålla ordning på sina låtprojekt, samarbeta och registrera sina rättigheter.

Nu startar Auddlys grundare Niclas Molinder stiftelsen Music Rights Awerness Foundation tillsammans med Max Martin och Björn Ulvaeus, som båda sedan tidigare är investerare i Auddly.

Tanken är att musiker ska få en rätt kompensation för den musik de delar med världen.

Stiftelsen kommer driva flera separata projekt för att utbilda och stötta musikskapare och andra som verkar inom branschen, bland annat för att minska glappet mellan storbolagen och kreatörerna. Det första projektet, Music Rights in Africa, fokuserar på att utbilda musikskapare i Malawi, Rwanda och Tanzania.

"I den nya digitala världen är ofta kreatörerna den svagare parten vid förhandlingsbordet. Kunskap är makt och den kunskapen vill Music Rights Awareness förmedla", säger Björn Ulvaeus i ett uttalande.

Max Martin kommenterar också:

"Information och utbildning är alltid lösningen och jag hoppas att Music Rights Awareness tillsammans med andra ska kunna hjälpa musikskapare att hjälpa sig själva i de utmaningar de möter", säger Max Martin.

Både Max Martin och Björn Ulvaeus har under åren investerat i Auddly.

"Under arbetet tillsammans insåg vi att det råder stor okunskap inom rättighetsfrågan bland både låtskrivare och branschen. Vi är övertygade om att många legala tvister hade kunnat avvärjas och med Music Rights Awareness kan vi hjälpa världens musikskapare på ett bredare plan", säger Niclas Molinder.

Den svenska musikstartupen tog nyligen ett lån 15 miljoner kronor från sina aktieägare.

Enligt bolagets årsredovisning gjorde Auddly en förlust på 8,4 miljoner kronor under 2015, med en omsättning på cirka en halv miljon kronor.

Läs mer