Det är Di digital som nu rapporterar om att konsultplattformen Vakanta har stängt en kapitalrunda på totalt 11 miljoner kronor. 9 av miljonerna kommer från Aggregate media. Det är dock inte rena pengar som pumpas in i bolaget.
Riskkapitalbolagets modell är lite speciell och sker i form av betalt medieutrymme. Det betyder alltså att man nu kan komma att se reklam för Vakanta, till exempel på Stockholms tunnelbanelinjer.
Utöver Aggregate media har även den befintliga ägaren Victor & Victor valt att göra en följdinvestering.
Kort förklarat har Vakanta skapat en plattform för bemannings- och konsultföretag. Tjänsten ska göra det lättare för uppdragsgivarna att hålla koll på vilka konsulttjänster de redan har tagit in och hitta nya konsultbolag.
Bolaget startades för tre år sedan och nu tror grundaren Johan Hanson att teamet har hittat rätt formel för att kunna gasa på.
”Nu har vi satt fingret på alla utmaningar och plattformen möter allt som efterfrågas. Vi samordnar allt som rör konsulter, bemanning och frilansare på ett ställe”, säger Johan Hanson till Di digital.