Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Svenska Ocast backas upp av tung Skype-investerare

Artikel bild
Mike Radoor, Eric Gisaeus, Morten Lund. FOTO: Fredrik Svanberg / Techcrunch Disrupt

Morten Lund var en av de första investerarna i Skype och har tidigare sålt en startup till Vodafone för över 300 miljoner kronor. Nu gör han en svensk investering - i annonsplattformen Ocast.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Först, dags för en stor dos transparens. En av grundarna till Ocast är Eric Gisaeus, som även är en av mina medgrundare till Breakit. Jag har gjort klart för honom att han får lika tuff (eller tuffare!) bevakning som alla andra.

Ocast är en tjänst som publicister och så kallade sociala influencers kan använda för att generera säljmaterial till annonsörer automatiskt. Idag skapas säljpresentationer ofta som pdf-filer, som hela tiden måste uppdateras manuellt. Ocast har tagit fram en digital lösning som håller materialet uppdaterat.

Annonsörer kan å sin sida använda tjänsten för att leta rätt på lämpliga kanaler att synas i, eftersom tjänsten samtidigt fungerar som en samlingsportal för annonserbjudanden.

Vd för Ocast är Mike Radoor, som tidigare har grundat den danska modeportalen Miinto som omsatte 431 miljoner danska kronor förra året.

“Ocast och Miinto påminner mycket om varandra, på det sättet att det är plattformar med många lösa trådar som måste knytas ihop. Vi löser samma problem som vi löste med Miinto. Slutkunderna vill ha allt samlat på en enda plats”, säger Mike Radoor.

Idag används tjänsten bland annat av mediekoncerner som Schibsted, Bonnier och Aller.

Nu kommer danska Hippocorn in som Ocasts första externa investerare. Bakom Hippocorn står dansken Morten Lund, grundare till techföretaget ZYB som såldes till Vodafone 2008 - enligt medieuppgifter för över 300 miljoner kronor. Morten Lund var också tidig investerare i Skype.

“Vi får runt 40 förfrågningar i veckan från bolag som vill att vi ska hjälpa dem växa, så vi måste vara ganska selektiva. Men med Mike och Eric var det ett enkelt val att satsa på dom. De har ett extremt bra track record som entreprenörer”, säger Morten Lund och syftar på att Mike Radoor har grundat Miinto medan Eric Gisaeus har grundat annonsföretaget Leeads (före Breakit).

Dealen mellan Ocast och Hippocorn går ut på att Hippocorn ska hjälpa Ocast med att ta in mer riskkapital, i utbyte mot en ägarandelar i annonsplattformen. Hittills har Ocast varit egenfinansierat.

Morten Lund har tidigare erfarenheter av att investera i mediebranschen - erfarenheter som inte alltid varit så trevliga. Han gick i personlig konkurs 2009 efter att ha förlorat alla sina pengar på storsatsningen Nyhedsavisen. Ett år senare lyckades han dock ta sig ur konkursen.

“Jag har ju erfarenheter av att investera i medier och ad tech-bolag sedan tidigare, och jag har lärt mig att det är väldigt svårt att börja köpa medieutrymme om man aldrig har gjort det förut. Var ska man vända sig för att kunna jämföra olika alternativ? Ocast löser det problemet. Jag skulle rekommendera mina mest högprofilerade vänner i näringslivet att använda tjänsten, och jag skulle rekommendera min dotter att göra det likaså”, säger han.

Annonsering går allt mer mot automatiska köp, så kallad programmatic. Riskerar inte Ocast att tappa sin relevans i och med det?
“Precis som med allt annat, så kommer stora företag undersöka hur de kan köpa annonsering med AI och avancerade datorberäkningar. Men de flesta som köper medieutrymme vill själva förstå vad de egentligen lägger pengarna på, innan de börjar köpa annonser. Där kommer Ocast in”, säger Morten Lund.

Läs mer