Tidningen Fridas nya satsning "Frida tech" görs i samarbete med IT-konsultföretaget Valtech och kommer att spridas på Fridas egen sajt, på tidnignens Youtubekanal med 27.000 prenumeranter, på Snapchat och i bolagets papperstidning.
"Frida tech är en viktig satsning som går helt i linje med vår mission att inspirera och engagera unga kvinnor. Det är precis sådant här vi ska göra mer av", säger Anders Juhlin, VD för Frida Förlag i ett pressmeddelande.
Satsningen kommer att innefatta technyheter, olika “hacks” och intervjuer med tjejer som har startat egna digitala företag.
“Det är inte alltid unga tjejer är en prioriterad grupp i dessa sammanhang. Det vill vi ändra på – de är en väldigt engagerad målgrupp som kan bli kunder för livet”, säger Camilla Björkman, kommersiell förlagschef på Frida Förlag.
Frida förlag omsatte under sitt senaste räkenskapsår knappt 20 miljoner kronor. Det året sträckte sig dock över endast fem månader. Det indikerar en omsättning i årstakt på närmar 48 miljoner kronor.
I vintras gjorde Sveriges radios Medierna i P1 ett längre reportage om att tonårstjejer har börjat fly från Frida, samt om tidningens digitala planer.