Klarnas budskap de senare åren har varit tydligt. Bolaget vill göra det extremt enkelt att handla på nätet.
Tanken är att processen ska bli så smidig att folk till och med orkar köpa enstaka tidningsartiklar för 2-3 kronor styck.
För e-handlare, publicister, bussbolag och andra Klarna-kunder är det förstås mumma att kunna öka konverteringen.
Men förenklingen har också en baksida: Det blir lättare att köpa saker som du inte har råd med.
En del av Klarnas modell handlar om att kunden inte ska behöva fylla i så många uppgifter för att kunna handla, vilket ökar risken för att personer med svag betalningsförmåga slinker igenom och får kredit.
I Klarnas bokslut för årets sex första månader finns siffrorna svart på vitt. Kreditförlusterna steg från 108 miljoner under motsvarande period i fjol - till 199 miljoner i år.
Det är en ökning med 85 procent, vilket innebär att kreditförlusterna ökar nästan tre gånger så snabbt som omsättningen.
Gränsen mellan ansvarslös kreditgivning och innovativ experimentlusta är inte alltid helt lätt att dra.
Källor till Breakit har tidigare flaggat för att Klarnas kreditförluster på den amerikanska marknaden ökar oroande snabbt.
Det kan bero på att företagets kreditmodell inte riktigt är anpassad för den amerikanska e-handelsmarknaden, där en mycket hög andel av transaktionerna sker med kreditkort.
Än så länge innebär kreditförlusterna absolut ingen fara för Klarnas finansiella situation. Men att de stiger så snabbt reser ändå relevanta frågetecken om hur lönsam betalbolagets modell kan bli på amerikansk mark.