Sök ikon

Spotify pressas hårt av skivbolag – orosmoln inför börsnotering

Artikel bild

Spotify vill minska sina kostnader för musikrättigheterna – samtidigt som skivbolagsgiganterna vill höja nivåerna.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Det är musiksajten Music Business Worldwide som rapporterar att den svenska musiktjänsten Spotify sedan en tid tillbaka saknar långsiktiga avtal med skivbolagsgiganterna Universal Music, Warner Music Group och Sony Music Entertainment. Sajten hänvisar till flera anonyma branschkällor.

Oroa dig inte: Detta innebär inte att musiken plötsligt kommer att försvinna från din musikspelare – i dagsläget rullar avtalen på månadsbasis. Men det vittnar om en rad kommande utmaningar för den svenska musiktjänsten.

För det första indikerar uppgifterna att skivbolagen, som även är delägare i Spotify, inte delar Spotifys syn på nivån på royalty-utbetalningarna. Enligt Music Business Worldwide betalar Spotify i dagsläget 55 procent av sina intäkter till skivbolagen (på det tillkommer utbetalningar till exempelvis producenter och kompositörer – totalt sett brukar Spotify hävda att man betalar ut 70 procent till rättighetsinnehavare).

Det kan jämföras med numera nedlagda musiktjänsten Rdio som betalade ut 60 procent av sina intäkter till skivbolagen. Samt Apple som betalar ut 58 procent av sina intäkter till skivbolagen.

Skivbolagen vill således att Spotify höjer sina procentsatser till liknande nivåer.

För Spotify, som redovisar miljardförluster och redan tampas med stigande kostnader för musikrättigheter, är det här naturligtvis en utmaning. Bolaget vill minska den kostnadskakan – inte göra den större.

Ett annat orosmoln, förutom att den redan stora kostnadsposten för rättigheter kan komma att öka, är att avsaknaden av långsiktiga avtal med skivbolagsjättarna potentiellt skulle kunna hota Spotifys kommande börsnotering. Även om väldigt lite talar för att musik plötsligt skulle börja försvinna från Spotify så har de tre skivbolagen i dagsläget cirka 75 procent av de globala musikmarknadsandelarna (i Sverige är den siffran än högre).

Att inte ha långsiktiga avtal med dessa innebär således en stor framtida risk. En risk som investerare sannolikt vill undvika.

Enligt Music Business World Wides källor ska det dock än så länge vara optimistiska tongångar i förhandlingarna. 

Läs mer