Taxiappjätten Uber växer i Sverige, nu får personalen inte längre plats i lokalerna vid Slussen utan bolaget är på jakt efter större lokaler.
“Det stämmer att vi tittar på att flytta till nya lokaler, de lokaler vi sitter i har vi vuxit ur. Det är ingen hemlighet att allt fler svenskar väljer att åka med oss och att många förare ser ett värde i att jobba med oss, inte minst för friheten att vara sin egen chef”, säger Oliver Carrá, kommunikationschef för Uber i Norden.
Nyligen kunde Breakit dock berätta att tillväxten i den svenska delen av bolaget såg ut att avta förra året. Årsredovisningen ger dock inte hela bilden eftersom bolaget är ett helägt dotterbolag till Ubers holländska moderbolag, och däremd fungerar mer som ett administrativt bolag.
Sedan november 2015 har antalet medarbetare i den svenska verksamheten blivit mer än dubbelt så många, enligt Carrá.
"Vi har under det senaste året lanserat i tre nya städer och har numer också medarbetare baserade i Malmö och Göteborg. I Göteborg har vi också öppnat ett kontor under våren för att stärka vår närvaro där ytterligare", säger han.
Vid Slussen sitter den personal som bland annat jobbar med försäljning och marknadsföring, samt som stöttar förarna. Utöver det har bolaget en lokal i Sickla där bolaget har sin kundsupport samt tar emot förare.
En hänsyn som tas i lokaljakten är den eventuella satsningen på Uber Eats. En matleveranstjänst som i nuläget finns bland annat i flertalet städer i USA, i London, Paris, Sydney samt Singapore.
Uber, som tagit in över 70 miljarder kronor i riskkapital, har inte bekräftat att tjänsten ska lanseras i Sverige, men gör ingen hemlighet av att det diskuteras. I Stockholm finns redan flera tänkbara konkurrenter i så fall, som Foodora och Wolt - som redan ligger i luven på varandra.
“Det är ingen hemlighet att vi letar efter de främsta talangerna inför en eventuell lansering av Uber Eats i Sverige, det spelar så klart in när vi letar nya lokaler att växa i", säger Oliver Carrá.