Budguiden har tagit fram en jämförelsesajt för frakt. Användare matar in vad som ska skickas och till vilken adress på Budguidens sajt. Sajten presenterar sedan vilka alternativ som finns för frakten - och vad det kostar.
Nu ska Budguiden ta nästa steg, och tar därför in 2,4 miljoner kronor i riskkapital från privatinvesterarna Johan Qviberg, Jan Pettersson och Mikael Rosencrantz.
“Hittills har vi bara tagit betalt av speditörerna för att finnas på vår sajt. Nu ska vi även börja ta ut en procentandel för varje fraktuppdrag som vi förmedlar. Då kommer omsättningen öka ganska rejält", säger Pierre Bjurström.
Företaget bakom tjänsten heter Freightseeker, är baserat i Borås och omsätter för närvarande cirka 3,5 miljoner kronor i årstakt.
Enligt Pierre Bjurström är nästa mål att ta tjänsten vidare ut i Europa, så att Budguiden på sikt kan förmedla transporter över hela världen.
Det innebär dock förstås att konkurrensen blir tuffare.
"Vi märker att en del av de stora fraktbolagen också börjar erbjuda prisjämförelse. Men de har ingen egen plattform av det slag som vi har, som samlar alla erbjudanden. Vi är lite som hotels.com eller flygresor.se, fast för frakt", säger Pierre Bjurström.