Sök ikon

Stor förlust för Kenzas klädstartup Ivyrevel – precis som förväntat

Artikel bild

Vi har tagit reda på hur det går för bloggstjärnan Kenza Zouitens hajpade modestartup Ivyrevel.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

I våras kunde vi på Breakit i en rad artiklar berätta om klädstartupen Ivyrevel, där bloggstjärnan Kenza Zouiten är involverad. Bolaget landade bland annat en tung investering på 20 miljoner kronor från klädjätten H&M samt startade ett ”fashion tech lab” i Stockholm, där man ”förutsättningslöst och utan begränsningar kommer att experimentera med framtiden för mode.”

Exakt vad klädstartupen planerar för framtiden har ingen däremot velat avslöja. Man beskriver sig själva som ett digitalt modehus där innovation är grunden, och grundaren Dejan Subosic har tidigare berättat att man kommer att satsa på en typ av e-handel med egendesignade kläder.

”En väldigt intressant idé är att föra samman människors och maskiners kreativitet för att skapa nya modeplagg”, sade Dejan Subosic då.

I dagsläget utgörs satsningen dock främst av e-handeln Ivyrevel.com.

Så hur går det då?

Ivyrevel är fortsatt hemlighetsfulla, men bolagets färska årsredovisning som Breakit har tagit del av visar att bolaget omsatte 7,3 miljoner kronor förra året med ett rörelseresultat på minus 5,1 miljoner kronor. 

Det kan jämföras med 2014 års siffror på 9,3 miljoner kronor och ett positivt rörelseresultat på 357 628 kronor. Det räkenskapsåret sträcker sig dock ända från juli 2013 till december 2014. Räknar man på snittet över tolv månader så ökade omsättningen med närmare 20 procent under 2015.

I årsredovisningen framgår det bland annat att personalkostnaderna under året fyrdubblats. 

Att plötsligt har börjat blöda pengar är inte någon större skräll. Bolaget har trots allt gjort en så kallade pivotering och gått från att bara vara ett klädmärke till att vara en startup med globala ambitioner. Man har med tydlighet visat att man har större ambitioner än att bara vara en klädsajt i mängden, och förra årets nyemission på 20 miljoner kronor från H&M har bolaget naturligtvis tagit in för att kunna gasa på. 

Bolagets kostnader kommer således sannolikt att fortsätta att stiga även under 2016, i klassisk startup-anda.

Hur omsättningen kommer att utvecklas framöver kommer däremot bli desto mer intressant. Exakt hur bolagets framtida affärsmodell kommer att se ut och hur bolaget planerar att skala upp sin verksamhet återstår att se. Bolaget kommer exempelvis inte få någon större draghjälp av Kenzas starka varumärke på en global marknad.

Men med H&M som delägare har man oavsett en väldigt stark samarbetspartner, både strategiskt och ekonomiskt. Och en väldigt stark potentiell kund, om man beslutar sig för att försöka kränga kläder till dem.

Ivyrevel grundades 2012 av Dejan Subosic tillsammans med sin bror Aleksandar Subosic, bloggaren Kenza Zouiten och Gustav Springfeldt. 

Dejan Subosic och Aleksandar Subosic har tidigare drivit bloggnätverket Tailsweep och Gustav Springfeldt har lång erfarenhet inom modebranschen från klädföretaget Acne.

Dejan Subosic har avbjöt att kommentera.

Nyfiken på varför H&M investerar i startups? Läs vår intervju med mannen som ansvarar för klädjättens tech-investeringar, Björn Magnusson.

Läs mer