Skolor använder allt oftare digitala hjälpmedel i undervisningen, men metoderna för att testa elevernas kunskap har inte hängt med. Det kan det bli ändring på. I dagarna använde tjugo gymnasieskolor digital programvara för att låta sina elever skriva nationella proven i Svenska C.
“Normalt sett får du inte skriva nationella prov digitalt, men just för Svenska C finns det ett undantag. Så länge skolan kan garantera att eleverna inte kan fuska”, säger Johan Hägglund medgrundare och vd på företaget Digiexam som tagit fram den programvara som användes för proven.
Digiexam har funnits sedan 2011, men det var först i somras som den färdiga produkten lanserades.
“Vi tillbringade mycket tid med att utveckla produkten för det får inte bli fel. Tänk dig att du har en sex timmars juridiktenta och så slutar programmet att fungera mitt i”, säger Johan Hägglund.
En annan viktig del i utvecklingsarbetet var att göra det omöjligt att fuska genom programmet trots att eleverna skriver proven på sina egna datorer.
“Elever kan vara väldigt kreativa, men när de använder vårt program kan de bara komma åt provet, ingenting annat. Om de ska öppna något annat program måste de först avsluta provet”, säger Johan Hägglund.
Programvaran säljs genom licenser. Skolan som använder sig av plattformen köper en licens per elev och sedan kan lärarna skapa hur många prov som helst. I dag använder 60 skolor Digiexams plattform och 26.000 elever har skrivit prov på den.
“Det sparar väldigt mycket tid för lärarna att skapa och rätta prov digitalt. Bara att få datorskrivna svar istället för att handskrivna gör stor skillnad”, säger Johan Hägglund.
Under resans gång har företaget tagit in 7 miljoner kronor i riskkapital. I somras gick Digiexam från tre till elva anställda i samband med lanseringen och företaget fortsätter att växa. I nuläget görs fler prov på plattformen under en dag än vad som gjordes under hela första månaden som tjänsten låg ute. Nu ska företaget enligt Johan Hägglund skapa nya funktioner för lärarna och satsa på att sprida plattformen även utanför Sverige och Norden. Näst på tur står skolor i Asien, Mellanöstern och USA.
“Det känns som nästa steg. Det finns ett stort intresse utomlands. Vi har redan nu skolor i Finland, Lettland och Ryssland som kunder”, säger Johan Hägglund.