Sök

Kinnevik säljer av en av sina modesajter – till jätten Flipkart

KinnevikFlipkart

Foto: TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Global Fashion Group, där svenska Kinnevik är storägare, säljer den indiska modesajten Jabong för 600 miljoner kronor.

Global Fashion Group (GFG) kontrolleras av Cristina Stenbecks investmentbolag Kinnevik och tyska Rocket Internet. Bland sajterna i GFG:s portfölj finns en rad e-handlare på tillväxtmarknader, bland annat latinamerikanska Dafiti, asiatiska Zalora – och indiska Jabong.

Nu står det dock klart att bolaget säljer modesajten Jabong till Flipkart Group, den indiska e-handelsgiganten Flipkart.

Enligt ett pressmeddelande från GFG betalar Flipkart 70 miljoner dollar, motsvarande 605 miljoner kronor, för sajten.

GFG skriver vidare att försäljningen är en del av bolagets strategi för att ”åter fokusera affären mot kärnmarknader och accelerera mot lönsamhet.”

För Flipkarts del bör förvärvet ses som ytterligare att drag i kampen om klädkonsumenterna i Indien, där Amazon Fashion idag är en av de stora konkurrenterna.

Att GFG behöver förändra i sin affär för att nå lönsamhet råder det ingen tvekan om. Likt många andra Rocket Internet-bolag är tillväxten alltjämnt stark: under räkenskapsåret 2015 landade omsättningen på 8,56 miljarder kronor, vilket motsvarade en tillväxt med 48 procent jämfört med året innan. 

Förlusten (justerat negativt rörelseresultat) landade dock samtidigt på hissnande 2,54 miljarder kronor.

Enligt siffror från GFG stod Jabong för 13 procent av bolagets omsättning i fjol och 22 procent av förlusten.

Kinnevik äger 26 procent av Global Fashion Group.

Läs mer