Sök

Så mycket värderas Instabridge till efter superängelns investering

Instabridge

INSTABRIDGE-GRUNDARNA, FRÅN VÄNSTER ERIK TIGERHOLM OCH NIKLAS AGEVIK. FOTO: PRESS

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nya handlingar visar att värderingen står helt still i Instabridge efter den senaste kapitalrundan.

Instabrigdes app låter användarna öppna upp olika wifi-nätverk och varandra. I länder med dåligt 3G- och 4G-täckning är tanken att användarna ska kunna surfa ostört på mobilen via wifi-nätverken som öppnas upp.

För knappt en månad sedan kunde vi rapportera om att startupen Instabridge tog in 8 miljoner kronor från den amerikanska affärsängeln Tim Draper. Han har bland annat investerat i den kinesiska sökjätten Baidu och Elon Musks biltillverkare Tesla.

“Vi hade egentligen inga planer på någon kapitalrunda. Det är drivet av att vi kom i kontakt med Tim Draper och att han gillar Instabridge”, sade Niklas Agevik, vd och grundare av Instabridge, till Breakit då.

Nu visar dokument från bolagsverket hur mycket Instabridge värderas till.

I rundan som var på totalt 9,6 miljoner kronor – varav 8 var från Tim Draper – värderas hela bolaget till 88 miljoner kronor.

Det är kanske mer rättvist att säga högst 88 miljoner kronor. I den senaste emissionen tillkommer nämligen så kallade preferensaktier i bolaget. De anses ofta som mer värda än vanliga stamaktier eftersom de som har preferensaktier står först i kön om bolaget delar ut vinst eller likvideras.

I fjol fick Instabridge in 26 miljoner kronor i riskkapital, från bland andra svenska Moor och Balderton Capital. Då värderades bolaget till 79 miljoner kronor.

Det innebär alltså att bolagets värdering, borträknat det nya kapitalet, har stått still det senaste året.

“Det är flera faktorer som gjorde att det blev så. Jag kan inte gå in på alla men det handlar bland annat om att det var just Tim (Draper) som gick in. Man kan egentligen se det mer som en förlängning av vår förra kapitalrunda. Värderingen nu reflekterar inte egentligen vad vi i dagsläget anser bolaget vara värt”, säger Niklas Agevik.

Exakt vilka andra faktorer spelar in är svårt att säga. Kanske beror det till viss del på ett hårdare investeringsklimat, både i Sverige och i USA. Det har bland annat hävdats att enhörningsbolagens tid är över och att “rabbitbolag” (Real actual business building interesting tech) kommer ta över. Det innebär i så fall att bolag, som exempelvis Instabridge, som inte har spikat någon intäktsmodell får svårare att ta in kapital.

Enligt den färska årsredovisningen tjänar nämligen inte Instabridge några pengar och gjorde en förlust förra året på 7 miljoner kronor.

“Det är helt enligt plan. Det vi gör nu är att bygga nätverket och vår community, vi har inte satt igång intjäningen än. Det är en tydlig plan från oss och våra investerare. Vi är alla övertygade om att det är så här vi skapar mest värde i längden”, säger Niklas Agevik.

I årsredovisningen skriver Instabridge också att bolaget förväntar sig ha en marknad på 4 miljarder människor inom tre år. Värt att märka sig är då att det idag endast finns 3 miljarder personer som har tillgång till internet. Ökningen är dessutom avtagande, slår Mary Meeker fast i sin kända trendrapport.

Läs mer