Sök ikon

Schoolido tar in 8 miljoner kronor - backas av Academedia

Artikel bild
Grundarna av Schoolido Oskar Schröder och Hanna Harge. Foto: Pressbild.

Edtech-bolaget Schoolido får in riskkapital från bland annat skolföretaget Academedia. “För oss som ny aktör på en gammal marknad är det en otroligt viktig partner", säger grundaren Oskar Schröder.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

I höstas släppte Schoolido betalversionen av sin digitala lärtjänst. Tanken är att samla materialet till alla kursplaner för Sveriges högstadieelever i en tjänst.

Eleverna ska sedan få möjligheten att själva välja inlärningssätt efter vad som passar dem bäst, om det är att läsa, lyssna eller göra olika tester. Bolaget står själva för produktionen av mycket av materialet genom att ta hjälp av bland annat akademiker, författare och animatörer.

Under våren kopplade bolaget även på sin betalmodell.

“Vi riktar oss mot både skolor och privatpersoner. På privatmarknaden så används det mest som ett läxhjälpsverktyg sedan har vi en del tilläggsfunktioner som gör det lite mer avancerat och anpassar det för skolorna”, säger Oskar Schröder, medgrundare och produktionschef på Schoolido.

I dagsläget har Schoolido mellan 6000 och 7000 aktiva användare i veckan. Sedan starten har elever från över 650 olika skolor registrerat sig som användare.

För att vidareutveckla tjänsten har bolaget nu tagit in 8 miljoner kronor. Av dokument som skickats in till bolagsverket framgår det att bolaget värderas till 23 miljoner kronor i affären.

“Vi har redan alla tolv ämnen på plats men det finns fler kursplaner vi vill ta oss an. För oss handlar det mycket om vidare teknisk utveckling och fylla på med innehåll men vi tittar också mycket på översättning. Vi har haft många SFI-skolor som har hört av sig under betaperioden. Vi vill ge folk chansen att komma in i skolan och fortsätta lära sig saker direkt på sitt eget språk”, säger Oskar Schröder.

Vi har sedan tidigare rapporterat att riskkapitalbolaget har blivit storägare bolaget efter att ha köpt upp Aggregate Medias andelar i bolaget.

Efter nyemissionen träder nu även Sveriges största utbildningsbolag Academedia in som storägare i bolaget. Utbildningsbolaget stod för tre av de åtta miljoner som investerades.

“För oss som ny aktör på en gammal marknad är det en otroligt viktig partner. Vi ser många bra skolor i den koncernen som vi kan jobba nära med och studera användargrupper”, säger Oskar Schröder.

Han menar att samarbetet med Academedia även är viktigt för att handskas med några av bolagets viktigaste utmaningar framåt: att öka digitaliseringstakten i skolan och kännedomen om bolaget.

“Skolorna är väldigt vana vid de gamla aktörerna. Till exempel blev vi uppringda av en skola som vi redan har ett avtal med, som undrade vad vi är för bolag och varför vi skickar fakturor till dem. Vi klagar inte på att de är noggranna med det men det visar att vi måste bygga ett starkare varumärke och hela tiden bevisa oss”, säger Oskar Schröder.

För bara en månad sedan avslutade Schoolido sitt räkenskapsår, som alltså går från juni 2015 till juni 2016. Eftersom de kom igång med intäktsmodellen i höstas är omsättningen fortfarande blygsam.

“Jag har inte den exakta siffran nu tyvärr. Vi säger att vi är ‘pre-revenue’ fortfarande. Betan släpptes i höstas och betalmodellen kopplades på andra kvartalet i år så vi fokuserar inte så mycket på rörelseresultatet just nu”, säger Oskar Schröder.

Hur mycket pengar gjorde ni av med förra året?
“Vi har 12 ämnen för klasserna sju till nio, så man kan väl säga att det kostar att bygga både på bredden och djupet”, säger Oskar Schröder, som inte vill avslöja mer än så.

Läs mer