Sök

Brakförlust för Carl Waldekranz e-handelsplattform Tictail

Tictail

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Förlusterna stiger för hajpade Tictail – samtidigt som omsättningen står stilla.

Att e-handelsplattformen Tictail är ett av Sveriges mest omtalade startups råder det ingen tvekan om. Bolaget tog i fjol in 190 miljoner kronor i riskkapital från en rad namnkunniga investerare, bland annat Creandum, Thrive Capital, Balderton och Acton Capital, och bolagets medgrundare och vd Carl Waldekranz har flera gånger berättat om sina stora ambitioner för bolaget.

Sedan grundandet har Tictail exempelvis gått från att bara vara en tjänst där småföretagare med några klick kan dra igång en egen webshop, till att vara en bredare marknadsplats riktad mot independent-varumärken. 

Istället för att "googla" kan du idag "tictaila" efter produkter på Tictail-sajter.

”Det är spännande att tänka på att vi kan vara en tjänst för hela affären hela vägen. Företagslån, försäkringar och fysiska återförsäljare över hela världen”, sade han när Breakit intervjuade honom i fjol.

Men på intäktssidan går det fortf desto trögare. Enligt bolagets färska, svenska årsredovisning (dotterbolag till Tictails amerikanska moderbolag Tictail Inc.) står den blygsamma omsättningen i princip still, 848.000 kronor, jämfört med 794.000 kronor 2014.

I årsredovisningen skriver Tictail att fokus under 2016 blir bland annat att "verifiera affärsmodellen och öka intäkterna".

Så har det sett ut de senaste åren för bolaget (siffrorna är i tusen kronor).

(Tkr)

Detta samtidigt som förlusterna ökar kraftigt: från en förlust på 6,4 miljoner kronor 2014 till en förlust på 24,3 miljoner kronor i fjol.

”Vi har börjat kolla mycket mer på hur Tictails affär ska se ut och vad som kommer att vara våra intäktskällor. Hittills har vi varit extremt tålmodiga kring att kapitalisera på affären”, har Carl Waldekranz tidigare sagt till Breakit.

I samband med intervjun den gången frågade vi även Carl Waldekranz om han inte oroas över omställningen från att vara en kostnadsfri plattform till att börja kapitalisera på bolagets cirka 125.000 onlinebutiker.

”När jag tänker på det, och då talar jag nog både för mig själv, ledningen och styrelsen, så är det ingenting vi är oroliga över alls. Varje månad går det miljontals dollar via vår plattform och vi vet att vi skapar så oerhört mycket värde och omsättning för människor. Att bygga en marknadsplats tar både tid och kostar pengar. Det kräver tålamod.”

Värt att poängtera är även att detta, som sagt, rör sig om bolagets svenska bolag. Siffrorna för moderbolaget kan skilja sig åt från det.

Breakit har sökt Tictail och Carl Waldekranz för en kommentar och frågat om siffrorna för det amerikanska moderbolaget. Tictail har dock avböjt.

Läs mer