Sök

Pokémon-feber i Stockholm – nu ska tusentals ge sig ut på nattjakt

Pokémon Go

Josefin Svensson arrangerar Pokémon Go Night Tour på fredag. Foto: Press

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Josefin Svenssons vänner skrattade först åt idén om att dra ihop en Pokémon Go-vandring i Stockholm nattetid. Men nu hakar spelarna och sponsorerna på tåget – och eventet kan komma att spridas till fler städer.

Pokémon Go Night Tour.

Så heter eventet som nu på fredag ska locka Pokémon Go-frälsta (ni är många) att nattetid ge sig ut på jakt efter Pokémons i centrala Stockholm.

Samling sker på klockan 19.00 och därefter påbörjas olika typer av tävlingsmoment på Gärdet i Stockholm. För de som vill fortsätter vandring runt om i Stockholm även efter det.

I skrivandets stund har nästan 9.000 personer anmält sitt intresse för evenemanget på Facebook. 

Initiativtagaren bakom evenet är Josefin Svensson. En driftig och engagerad entreprenör och arbetsmyra med rötterna i Kiruna. Hon har varit egen sedan hon var 18 år och haft konsultverksamhet inom ädelmetallbranschen (guld) och nu inom rekrytering som konsult på rekryteringsbolaget Workmint.

Josefin spelade Pokémon på Gameboy när hon var yngre och fastnade för Pokémon Go för kombinationen av tech och spel-idéen. Hon berättar att allt kring eventet egentligen började som en rolig grej.

“Jag ville samla ihop mina vänner som inte var bortresta på semester och köra Pokémon Go med dem. Många av mina vänner skrattade åt idéen men efter ett dygn hade inlägget spridit sig till drygt 2.000 personer.”

Det stora intresset gjorde att Josefin Svensson började jobba med det här på kvällarna efter sitt vanliga jobb.

“Jag gick runt till olika Pokémon-gym och pratade med folk helt utanför min vanliga krets om det här. Tack vare det fick jag enormt många kontakter.”

Ett event av den här storleken kräver resurser och Josefin Svensson började, i sin jakt på möjliga samarbetspartners, att “terrorisera” marknadschefer på stora bolag. De flesta var på semester och svarade inte ens. Ett bolag som svarade var mobiloperatören 3, som nu är huvudsponsor till eventet.

“De har verkligen varit fantastiska. De ställer upp en extra mast och hjälper oss med externa laddare. Nobe Aloe Vera kommer att dela ut dryck, Happy Pluggs tävlar ut hörlurar och Eventomatic ställer upp med fotobås där den som vill kan fotas ihop med en Pokémon.”

Josefin Svensson berättar att hon bara vill jobba ihop med de som är lika snabbfotade och adaptiva som hon och hennes medarbetare. Det blev väldigt tydligt vilka möjliga sponsorer som fixade det kravet när hon skickade ut sin förfrågan om samarbete.

“Vissa personer svarar, oavsett deras position i respektive företag eller om de var på semester eller inte. Den typen av personer vill jag samarbeta med. Man måste vara snabb på nya trender. Jag är förvånad över att inte fler stora bolag har marknadsfört externa laddare tydligare för att verkligen ta vara på det här tillfället när Pokémon-hypen är enorm.”

Josefin Svensson tror att de allra flesta företag skulle kunna tjäna pengar genom att haka på Pokémon-intresset, men att man behöver se tillfället för att kunna anpassa det till användarna.

“Däremot tycker jag att det är helt irrelevant att kapitalisera på Pokémon om man inte har en idé som ger ett mervärde för användarna.”

Om antalet sponsorer som var på hugget inte var så många så var det det omvända när Josefin Svensson sökte tre ambassadörer för eventet. En för respektive team. Som van rekryterare berättar hon att hon trots det blev överväldigad av intresset.

“Jag fick in enormt många ansökningar. Många fler än i mitt vanliga jobb som rekryterare. De här personerna är oerhört engagerade och ställer upp volontärt. Sedan är det även en mängd andra fantastiska personer som hjälper till volontärt inför, under och efter eventet.”

Även om Josefin Svenssons plan från början inte var affärsmässig eller handlade om att tjäna pengar på eventet, så ändrades det ganska snabbt. Hon berättar att de tankarna väcktes efter 1 ½ dygn, men att hon vill se hur det här eventet går innan hon börjar planera för framtiden.

“Det jag kan avslöja i nuläget är att vi kommer att släppa en nyskriven Pokémon-sång inför eventet. En dj som heter Yuniko har skrivit musiken, jag har skrivit texten och min pojkvän Ludwig Hahn, som är musiker, sjunger. Jag hoppas att det blir en hit!”

Förhoppningen är även att i framtiden kunna geomföra liknande event över hela landet.

“Jag är ju själv uppvuxen i Kiruna och gillar inte att allt bara ska ske i Stockholm. Det är även ofta lättare att få människor på mindre orter att engagera sig.”

När det gäller Pokémon-hypen tror Josefin Svensson att spelet är något som är här för att stanna.

“Jag tror att fenomenet kommer att hålla i sig även om den värsta hysterin lägger sig så småningom. Min erfarenhet är att alla möjliga personer, i olika åldrar, vill spela.”

Läs mer