Japanska Nintendos aktie rusade med 25 procent på en dag och toppar appstore i USA, Australien och Nya Zeeland. I Central Park i New York vimlar det plötsligt av vuxna människor som letar efter monster med sina näsor tryckta mot mobilskärmarna.
Pokemon GO is just insane right now. This is in Central Park. It's basically been HQ for Pokemon GO. pic.twitter.com/3v2VfEHzNA
— Jonathan Perez (@IGIhosT) July 11, 2016
Vad är det frågan om egentligen? Nintendo har väl inte skapat något banbrytande på flera år?
Vi bestämde oss för att ta reda på varför hela USA verkar ha blivit hysteriskt.
Den första utmaningen var att ens få ladda ned appen. Den har inte släppts i Sverige än men med några spelnördar till kompisar och ett öga på världens techmedier går det att lösa.
När appen väl är på plats i min telefon får jag – som alltid i Pokémon – träffa en professor. Precis som när åtta år gammal spelade Pokémon på Game boy skippar jag glatt över hans tips och innan jag hinner fatta hur appen funkar står plötsligt en Squirtle och hoppar i soffan i mitt vardagsrum.
Eller det vill säga, den står och hoppar i mobilen med mitt vardagsrum som bakgrund. Hologram i den verkliga världen har vi inte än. Spelet använder sig av en augmented reality-lösning för mobilen, vilket förenklat innebär att man ser den riktiga världen - men med vissa påhittade tillskott.
Nintendo har länge stått i skuggan av Sony och Microsofts spelmaskiner. De allra flesta av västvärldens spelutvecklare har skippat att göra spel för Nintendo överhuvudtaget.
Nu försöker den japanska speljätten komma tillbaka på banan.
Augmented reality, eller blandad verklighet, är virtual realitys betydligt coolare lillebror. I stället för att användare helt och hållet kliver in i en virtuell värld, placeras virtuella element i den verkliga världen. Som till exempel den här digitala råttan som jag passande nog hittade vid entrén till restaurang Sturehof vid Stureplan i Stockholm.
A wild Rattata appeared at Sturehof.
När jag kommer fram till kontoret blir jag genast tvungen att rusa in på mötesrummet. Längst in i hörnet har ett exemplar av fågelmonstret Pidgey gömt sig. Det måste såklart fångas.
Enligt statistik från App Annie har så många personer fastnat för spelet att det snart passerar Twitter i antal aktiva användare. Redan under det första dygnet passerade spelet dejtingappen Tinder i antal nedladdningar på Android-telefoner i USA.
Spelet är inte bara ett genombrott för Nintendo som nu har sin första stora succé utanför sina egen, allt mer obsoleta, spelkonsol. För techvärlden i stort är det också viktigt. Det japanska spelbolaget har lyckats med det Google inte klarade med Google Glass – att ge miljontals människor en naturlig anledning att använda sig av AR-teknologi.
Att AR kommer bli stort råder det ingen tvekan om. Investmentbanken Goldman Sachs räknar i en rapport med att AR-branschen omsätter 80 miljarder dollar redan 2025. VR-rådgivningsbolaget Digi capital tror på samma summa redan om fyra år. Nintendos nya app blir onekligen ett viktigt steg i den riktningen när Microsofts Hololens headset fortfarande verkar ha en bra bit kvar till att nå konsumentmarknaden.
Spelet visar att man inte behöver ett helt AR-headset för att göra bra AR-appar. Det räcker med en mobiltelefon med en hyfsat vass kamera. Nu får tiden visa om investerarna får upp ögonen för teknologin
Jag kommer i alla fall att skippa tunnelbanan och börja gå hem från jobbet, man vet ju inte vid vilket gathörn Mewtwo ligger på lur.