Valueqard, som backas upp av investmentbolaget Wellstreet, har knutit ett avtal med marknadsföringsplattformen Mikz om att distrubera digitala presentkort.
Mikz, som tidigare kallades "Zlatan-appen" och som startades av den skånske IT-miljardären Dan Olofsson, är numera en del av kändisnätverket United Influencers. Nätverket har knutit upp sociala profiler som nyss nämnde Zlatan Ibrahimovic samt Mikael Persbrandt och Blondinbella.
Nu ska de sociala profilerna hos Mikz hjälpa till med att kränga presentkort åt Valueqard.
“Det vi vill göra är att förenkla och utveckla processen med presentkort. Idag är hanteringen med presentkort i stort sett alltid i form av ett fysiskt kort. De flesta av oss lever idag med en smartphone i handen och jag är helt övertygad om att eftersom det är lättare att handla och ge bort ett presentkort via sin smartphone än att gå att handla det i en butik”, säger Johan Börjesson, chef med titeln managing director på Valueqard.
Ni har hört det förut: I framtiden kommer det inte finnas några pappers-presentkort. I stället kommer vi att ha allihop i mobilen.
Det är ett i högsta grad logiskt resonemang - men hittills har den profetian inte blivit verklighet. Den svenska storsatsningen Wrapp floppade exempelvis i USA med sitt försök att digitalisera marknaden.
“Som jag ser det så har ingen tidigare gjort ett långsiktigt försök att digitalisera presentkort utan att samtidigt försöka göra andra saker eller skapa nya affärsmodeller. Det finns företag som mer eller mindre bra försöker locka nya kunder till butiker med hjälp av belöningssystem och så vidare, men ser det jag inte som samma sak”, säger Johan Börjesson.
I höst ska Valueqard lanseras i Sverige tillsammans med Retain24 som distribuerar presentkort till 120 butikskedjor runt om i Norden. Då ska också Valueqards egen app lanseras.