Narrative är Linköpingsbolaget bakom minikameran Clip som ska få oss att dokumentera våra liv i realtid.
Bolaget har tidigare tagit in över 100 mijoner kronor i finansiering från bland annat svenska Creandum, amerikanska Khosla Ventures och företagslån från Almi.
I slutet av 2015, lanserades version två av kameran. Men lanseringen var dåligt tajmad, ägarna hade inte själva kapitalet för att producera produkten.
“Ja, det var ett misslyckande från vår sida. Det är svårt för många hårdvarubolag som kräver stora investeringar för att få fart på försäljningen. Man behöver binda pengar i lager, om prognosen är en ökad försäljning ökar det kortsiktigt behovet av finansiering istället för att ge ett tillskott av pengar”, säger Martin Källström, medgrundare och vd för Narrative.
Nu går bolaget in i rekonstruktion eftersom pengarna är slut, vilket Di Digital var först med att berätta.
När Breakit når Martin Källström befinner han sig i Singapore för att träffa asiatiska investerare.
“Tidigare har vi haft ett stort fokus på USA men nu ser vi en väldigt stor potential på den asiatiska marknaden. När vi säljer produkten i Japan får vi lägre marknadsföringskostnader och högre användarengagemang”, säger han.
Narrative har mellan tre till sex månader på sig att hitta kapital.
Hur mycket kapital behöver ni få in?
“Arbetet får utvisa det, det beror också på var vi vill placera ambitionsnivån. Om det bara handlar om 12 månader vi behöver för att nå lönsamhet så kan det vara mindre än 50 miljoner. Vill vi däremot expandera så behövs mer”.
Under verksamhetsåret 2014/15 redovisade Narrative förluster på 25 miljoner kronor och omsatte 9,7 miljoner. Under 2015 kommer bolaget att omsätta mindre än 10 miljoner, mycket eftersom beställningar gjorda under 2015 bokförs som intäkter först året efter.
Kommer rekonstruktionen att påverka personalstyrkan?
“Ja, tyvärr innebär det att vi drar ner på den också. Hur många anställda det rör sig om är för tidigt att säga i nuläget. Vi har jättebra stöd av personalen, det alla hoppas på nu är att vi hittar ett bra sätt att fortsätta försäljningen”.
Vad händer om ni inte lyckas? Kommer bolaget att läggas ned?
“Det vill jag inte spekulera i, det finns olika alternativ man kan tänka sig. Men vill absolut inte lägga ned Narrative, det ska vi verkligen undvika”.
Hur känner du själv över att befinna dig i den här situationen?
“En rekonstruktion innebär ju att vi får den tid som behövs. Det är ett bra verktyg för att låta oss får jobba vidare, men även för hela teamet att samla ny energi”, säger Martin Källström.