Att bilar fortfarande inte är 100 procent självkörande och säkra blev techvärlden smärtsamt varse om när en amerikansk bilförare dog i en bilolycka efter att ha satt sin Tesla-bil i autopilotläge.
Under måndagens seminarie om självkörande bilar i Almedalen, dök frågan naturligtvis upp. Då passade Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson, på att ge de nya digitala bilbolagen en pik gällande säkerheten.
“Om man ska vara ledande inom det här området tror jag det krävs att man bär med sig någon form av arv om säkerhet. Det är svårt att börja med det här helt konstlat”, svarade han på publikfrågan om vad bolaget måste göra för att ligga längst fram i utvecklingen.
När Breakit pratar med Håkan Samuelsson efter seminariet vill han inte kommentera Tesla-fallet specifikt men slår fast vikten av hög säkerhet.
“Det är såklart väldigt tragiskt när olyckor inträffar. Det som är viktigt för oss och som vi vill betona är att säkerheten är nummer ett och att dagens självkörande bilar inte är kompletta autopiloter. Man kan inte luta sig tillbaka och läsa tidningen utan man måste hela tiden vara redo att ta över kontrollen”, säger han.
Teslas statistik visar att det är färre dödsfall per kilometer om man kör med deras autopilot än om en människa styr. Är det här ett PR-problem snarare än ett säkerhetsproblem?
"Det kan jag inte kommentera. Jag vet inte hur olyckan gick till men det förekommer ju tyvärr dödsolyckor i trafiken dagligen. Vi betonar alltid starkt att föraren måste vara med. Släpper man ratten kommer en varningssignal efter några sekunder", säger han.
Vi har tidigare rapporterat om Volvos planer på att testa sina egna självkörande bilar i Göteborg redan nästa år. 2020 räknar bolaget med att försäljningen av självkörande bilar sätter igång.
Utöver Håkan Samuelsson bestod panelen på seminariet bland annat av Sara Öhrvall, styrelseledamot på Investor, och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Flera av panelmedlemmarna lyfte bilarnas ökade effektivitet som en anledning för att etablare självkörande bilar i städer.
Tanken är alltså att självkörande bilar ska bli en slags obemmanade taxibilar som kör mer eller mindre konstant och därför inte behöver några parkeringsplatser.
Den sortens effektivitetshöjning skulle innebära lägre försäljning av bilar eftersom det krävs färre bilar per person. Trots det finns det inga planer från Volvo att utöka sin verksamhet till mer än själva bilproduktionen.
“Den processen kommer ta ett antal år och från ett globalt perspektiv så kommer det alltid att finnas en marknad för normala privatägda bilar där känslan är en viktig del av upplevelsen. Just den känslomässiga delen är viktig för oss som premiumtillverkare”, säger Håkan Samuelsson.
Han tillägger dock att bolaget ser möjligheter för partnerskap med de bolagen som i framtiden erbjuder privata transporter i form av självkörande bilar.
“I stadskärnor med stor trängsel kommer det att behövas någon form av zoner med kollektiva bilar. Det kommer det även att behövas leverantörer till. Taxibolagen måste ju köpa bilarna av någon.”