På den globala arenan är de bittra konkurrenter om de digitala annonspengarna. I Sverige har de båda nätjättarna Facbook och Google en ganska marginell verksamhet.
Googles svenska kontor har dock fördubblats under de senaste fem åren, och sysselsatte i fjol 161 heltidsanställda. De flesta av dessa är säljare. Men Google driver också ett antal utvecklingsprojekt i Sverige.
Facebook har sedan några par år tillbaka kontor i en av Hötorgsskraporna i centrala Stockholm. De jobbar i huvudsak med säljstöd och marknadsföring åt Facebook-koncernen, som även innefattar Instagram.
Personalen ligger inte på latsidan.
Under den senaste tiden har Facebook, med Sverige-chefen Sam Rihani i spetsen, skruvat upp sina insatser för att lägga beslag på en större del av 5,5 miljardeskakan som de svenska tv-husen varje år omsätter på reklamfilm.
Utspelet från Martin Hehrne, nyligen avhopppad från tv-branschens mätinstitut MMS, är ett tydligt exemepel. I förra veckan gick han och Sam Rihani till attack mot MMS tittarsiffror – som duon menar är fulla av luft då mätinstitutet inte tar hänsyn till att allt fler unga faktiskt saknar en tv i hemmet. Det fick Expressens chefredaktör Thomas Mattsson att uppmana annonsörerna att genast kräva 10 procents rabatt rakt av på sina tv-köp.
Facebooks färska årsredovisnig för det svenska dotterbolaget visar att det sociala nätverket ökar sin personalstyrka i Sverige. I snitt jobbade 24 heltidsanställda på Facebook Sweden under 2015. Det innebär att det går nästan sju ”Googlare” på varje Facebookanställd i Sverige.
Facebooks 24 svenska anställda tjänar betydligt bättre än Googles personal. I snitt hade Facebooks personal en månadslön på 101.000 kronor.
Det ska dock tilläggas att Google erbjuder personaloptioner till nyckelpersoner. Skillnaden kan även bero på att Facebooks styrka är mindre, och att höga chefers lön därmed gör ett större avtryck i snittsiffrorna.
Precis som Google har Facebook valt att inte fakturera sina annonsörer från Sverige.
Det innebär dels att det är omöjligt för utomstående att avgöra hur mycket pengar Facebook kapar åt sig på den digitala annonsmarknaden i Sverige. Dels innebär det att den svenska statskassan går miste om stora belopp.
Både Facebook och Google har höga marginaler på sin annonsaffär, vilket skulle innebära stora beskattningsbara vinster ifall de båda bolagen skulle redovisa sin vinst i sina svenska dotterbolag.
Google betalade 5,9 miljoner kronor i bolagskatt i Sverige under 2015. Motsvarande siffra för Facebook är 1,9 miljoner kronor.
Breakit har sökt Facebook för en kommentar.