Sök

Lokaltidningsjätte ska skaka liv i sorgebarnet Allt om Stockholm

Mitt iAllt om Stockholm

Foto: TT.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Mitt i köper den digitala Stockholms-tjänsten för okänd summa.

Allt om Stockholm grundades 1996 och var tidigt ute på nätet med olika guider. Verksamheten har dock de senaste åren fått tuff konkurrens från bland annat bokningstjänster och vanligt Google-sök. Det avspeglas också i Allt om Stockholms senaste bokslut - förra året blev omsättningen 9 miljoner kronor och förlusten 3,5 miljoner kronor.

Nu säljer mediekoncernen Schibsted bolaget till Mitt i som ger ut en rad lokaltidningar i Stockholms-området.

"Allt om Stockholm har länge haft en stark position som Stockholmarnas främsta guide till stadens nöjesliv, och blir ett bra och tydligt komplement, inte minst digitalt till Mitt i:s nuvarande innehåll och läsare", säger Erik Norberg, vd för Mitt i som inte vill avslöja hur mycket de betalar i affären.

Erik Norberg förklarar köpet med att det är ett bra komplement till Mitt i:s verksamhet.
"Allt om Stockholm har ett starkt varumärke. Affären ger också Mitt i en bra förlängning direkt in i digitala kanaler och in mot en ung innerstadsmålgrupp som vi vill nå", säger han och forsätter:

“Jag ser potentiella synergier åt båda håll vad gäller innehåll. Nu kan vi samordna vad våra användare helst vill ha från Mitt i respektive Allt om Stockholm. Båda bolagen har många lokala kundrelationer”.

Allt om Stockholm omsatte förra året 9 miljoner kronor och hade en förlust på 3 miljoner. Hur ska ni vända den trenden?
“Allt om Stockholm har en stabil omsättning och vi tar inte över det här som en förlustverksamhet. Jag kan inte uttala mig om hur de förra ägarna har drivit bolaget men vi kommer att ha en helt annan struktur vad gäller kostnadsallokeringar. Jag kan i nuläget inte gå in på exakt hur vi ska jobba framåt, men en konkret förändring är att vi har ett mycket tydligare fokus på Stockholm jämfört med tidigare ägare”, säger Erik Norberg.

I dagsläget har Allt om Stockholm inga egna anställda. Reportrarna är anställda av Minimedia och säljarna av Annonsdax. Enligt Erik Norberg kommer Mitt i att plocka över både reportrarna och säljarna.

Allt om Stockholm har cirka 200.000 unika läsare på desktop och 250.000 i mobilen.

Läs mer