Sök

De blir miljonärer när reklamjätten Forsman & Bodenfors köps upp

Forsman & Bodenfors

Anna Qvennerstedt, Silla Levin och Erik Sollenberg. Foto: Larsson Rosvall, Pontus Lundahl, Karin Malmhav, Gudlägget.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

UPPDATERAD. Breakit har den exklusiva listan på alla ägarna som cashar in när Forsman & Bodenfors köps upp.

Uppköpet av Forsman & Bodenfors sänder chockvågor genom den svenska reklambranschen.

Sveriges största reklambyrå, knivskarp inom det digitala området, säljs till ett börsnoterat amerikanskt bolag. 

Som företagsbygge är F&B intressant ur kulturell synpunkt. 

Grundarna Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors har sett till att släppa in en exklusiv skara anställda i finrummet: den ekonomiska förening som sedan 2007 kontrollerar koncernen.

Därifrån styrs – och ägs – reklambyrån som omsätter dryga 600 miljoner kronor, utan publik insyn. 

Delägarna har betalat i snitt blott 88.000 kronor för sin andel. Det kunde Bonniers branschtidning Resumé avslöja när upplägget granskades 2013.

Ägarandelarna går inte att sälja. 

”Men om koncernen skulle säljas hamnar köpeskillingen som utdelningsbar vinst i föreningen”, skrev Resumé. 

Upplägget var även ett skattetekniskt konststycke, enligt Resumé. Dels ger det delägarna möjlighet att få utdelning, som beskattas som kapitalvinst istället för inkomst av tjänst som för de välbetalda reklamarna skulle beskattas hårt.

Dels ger den låga kapitalinsatsen möjlighet till stora vinster i händelse av en försäljning av F&B. 

Nu står det med all tydlighet klart att delägarnas andelar är värda multum.

33 personer blir sannolikt mångmiljonärer där den kollektivistiska ägarstrukturen byts mot en amerikansk ägare. 

Hur stor den slutliga köpeskillingen blir bestäms av hur väl F&B presterar i framtiden. Det är en modell som ofta används när kunskapsintensiva företag köps upp.

Den initiala betalningen utgörs enligt Wall Street Journal av 1,9 miljoner aktier i MDC Partners, bolaget som köper F&B. Värdet ligger i runda slängar på 275 miljoner kronor. 

Enligt Breakits källor borde en rimlig värdering ligga på tio gånger årsvinsten. Sett till F&B:s senaste bokslut indikerar det en prislapp på över 600 miljoner kronor. 

Breakit bad under dagen om en uppdaterad ägarlista från F&B, utan resultat.

Nedan kan Breakit nu dock exklusivt presentera samtliga delägare i F&B via den ekonomiska föreningen – som sannolikt får dela på miljonregnet från MDC Partners. 

Här är F&B:s ägare – hela listan
 

Här är alla 33 medlemmarna i den ekonomiska förening som äger Forsman & Bodenfors.

Adam Ulvegärde, ad.

Eva Carlheim-Müller Sahlin, hr-ansvarig.

Sophia Lindholm, ad.

Tobias Nordström, planner.

Maria Bergkvist, kundansvarig.

Lars Elfman, ad.

Staffan Lamm, ad.

Greger Andersson, kundansvarig.

Hans Andersson, kundansvarig.

John Bergdahl, ad.

Joakim Blondell, ad.

Kim Cramer, ad.

Anders Eklind, ad.

Johan Eghammer, ad.

Jonas Enghage, grundare.

Björn Engström, copywriter.

Karin Frisell, ad.

Elisabet Gustafsson, finanschef.

Johan Holmström, copywriter.

Anders Härneman, kundansvarig.

Karin Jacobsson, ad. 

Silla Levin, ad.

Andreas Malm, ad.

Jacob Nelson, copywriter.

Johan Olivero, copywriter.

Anna Qvennerstedt, copywriter.

Martin Ringqvist, copywriter.

Stefan Rudels, kundansvarig.

LÄS MER : Erik Wisterberg: Därför säljs succén Forsman & Bodenfors

Erik Sollenberg, vd.

Leif Sorte,  kundansvarig

Olle Victorin, kundansvarig.

Jerk Zander, kundansvarig.

Samuel Åkesson, ad.

RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel, som byggde på den senaste offentliga listan hos Bolagsverket över medlemmarna i den ekonomiska föreningen upprättad hösten 2013, fanns följande personer med: 

Sven-Olof Bodenfors, grundare.

Mikko Timonen, grundare.

Staffan Forsman, grundare.

Fredrik Jansson, copywriter (slutade 2015).

Filip Nilsson, tidigare kreativ chef (slutade 2012)

Dessa fem personer har enligt F&B:s vd Erik Sollenberg ”lämnat den ekonomiska föreningen”. De ekonomiska omständigheterna kring dessa centrala personers sorti från F&B vill Erik Sollenberg inte kommentera. 

Läs mer