Nyheten slog ned som en bomb i byrå-Sverige under onsdagsförmiddagen. Breakit kunde då avslöja att reklambyråjätten Forsman & Bodenfors – välkänd för sina digitala kampanjer – säljs till börsnoterade byrånätverket MDC Partners.
Vd:n Erik Sollenberg ville då inte kommentera storaffären.
Nu bekräftar Wall Street Journal Breakits avslöjande.
MDC Partners, noterade på Nastaq i New York, betalar med aktier i det egna bolaget, värda 32,3 miljoner dollar. Det motsvarar 275 miljoner kronor.
Resterande del av köpeskillingen ska betalas kontant, beroende på framtida resultat.
Enligt Wall Street Journal är köpet av Forsman & Bodenfors det första för den nye MCD-chefen Scott Kauffman, som tog över förra sommaren.
”Jag tycker att det var väldigt viktigt att detta första uppköp skulle skicka en klar signal till marknaden om vad som gör oss unika”, säger han till Wall Street Journal.
Erik Sollenberg, vd och koncernchef för Forsman & Bodenfors, ser affären som ett sätt för byrån att bli en global spelare.
”Reklamvärlden blir alltmer global. Vi behövde en partner för att expandera vår affär”, säger han till Wall Street Journal.