Forsman & Bodenfors är Sveriges största reklambyråkoncern och en av de största aktörerna inom digital marknadsföring. Förra året omsatte koncernen 615 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 61,7 miljoner kronor.
Enligt Breakits källor informerades personalen redan på tisdagskvällen om nyheten att reklambyråjätten nu får nya ägare. Vem köparen är har inte bekräftats men enligt Breakits källor är det den amerikanska börsnoterade byrånätverket MDC Partners som nu tar över Forsman & Bodenfors . MDC Partners äger även reklambyrån CP+B som finns på den svenska marknaden.
Forsman & Bodenfors, som är Sveriges i särklass mest prisade spelare, är i dagsläget ägd av ett stort antal partners i personalen.
Bland kunderna finns storbolag som Volvo. F&B har bland annat skapat Youtube-succén ”Epic Split” med Jean Claude van Damme i huvudrollen, och står även bakom ett antal uppmärksammade kampanjer med Zlatan.
Nu säljs Forsman & Bodenfors, kan Breakit avslöja.
Erik Sollenberg, vd för byrån, vill varken bekräfta eller dementera uppgiften.
”Jag kan inte kommentera detta just nu”, säger Erik Sollenberg.
Breakit har ingen uppgift om prislappen på Forsman & Bodenfors men i liknande affärer har värderingen legat på uppemot 10 gånger rörelsevinsten. Under 2015 gjorde Forsman & Bodenfors en rörelsevinst på 61,7 miljoner kronor vilket indikerar en prislapp på över 600 miljoner kronor.
”Forsman & Bodenfors är ett extremt starkt varumärke och ligger dessutom långt framme digitalt. Jag tror inte de fått 1 miljard kronor för verksamheten men kanske 750 miljoner kronor”, säger en person som har erfarenheter av transaktioner i samma segment.
Formellt ägs Forsman & Bodenfors av en ekonomisk föreing, där 33 nyckelpersoner är delägare. Under 2015 delade F&B ut 50,4 miljoner kronor till delägarna, via den ekonomiska föreningen.
Uppdatering: Efter Breakits avslöjande har köpet bekräftats. Här kan du läsa om köpesumman.