Under tisdagen skrev Facebook-cheferna i Sverige, Sam Rihani och Martin Herhne, en debattartikel på Dagens media där de riktade kritik mot hur antalet tittare mäts i den traditionella tv-branschen. Martin Herhne har själv tidigare varit chef på MMS, som är tv-industrins mätinstitut.
Rihani och Herhne menade att siffrorna är uppblåsta och att annonsörerna därför går miste om stora pengar. Enligt debattartikeln räknas nämligen även de 10 procent av svenskarna som saknar tv med i MMS-mätningar.
En som reagerar kraftigt på uppgifterna är Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Expressen har, liksom konkurrenten Aftonbladet, de senaste åren satsat stort på webb-tv där målet bland annat är att ta annonspengar från den traditionella tv-branschen.
Facebooks debattartikel kan nu bli ett vapen i den kampen.
“Facebook i Sverige gör ett mediepolitiskt utspel kan man nog säga. Där de ifrågasätter den etablerade svenska mediemätningen. Den svenska tv-marknaden omsätter cirka sex miljarder och här förklarar man att cirka tio procent är luft. Det betyder att svenska reklamköpare köper tv-reklam, där tittarögon inte finns, motsvarande en dryg halv miljard. Och det vet MMS om enligt den här debattartikeln”, säger Thomas Mattsson och fortsätter:
“MMS ägs av tv-bolagen, så det vore inte konstigt om reklamköparna nu vänder sig till de kommersiella tv-bolagen och kräver tio procent rabatt omedelbart rakt av. Det är ett sensationellt avslöjande”.
Värt att notera i sammanhanget är att Aftonbladet under hösten 2015 gick med i MMS onlinemätningar medan Expressen TV däremot har valt att inte ingå i tv-branschens gemensamma mätvaluta.
Thomas Mattsson tycker också att det går att läsa mellan raderna på debattartikeln att Facebook anser att de själva har en mätvaluta som är validerad.
“Det här är det mesta offensiva slaget som Facebook har gjort mot den svenska reklam-marknaden. Man kan uppfatta det som att Facebook nu kommer konkurrera om de svenska tv-reklam-pengarna på riktigt”, säger han.