Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Love Island-programledaren Maya Jama investerar i Sproud

Artikel bild
Maya Jama. Foto: TT

Hon är känd tv-profil i Storbritannien och följs av miljonpublik på Instagram. Nu tar Love Island-programledaren Maya Jama också klivet in i svenskt näringsliv – vilket Breakit kunde avslöja fanns på bordet redan i våras.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Maya Jama är ny delägare i det Malmöbaserade foodtech-bolaget Sproud som tillverkar en dryck av ärtor. Det framkommer i ett pressmeddelande på tisdagen. Den brittiska tv-stjärnan som är svenskättad på sin mammas sida säger att hon ser upp till vad bolaget står för vad det gäller hälsa och klimat. 

“Den svenska kopplingen var också något som tilltalade mig. Min mamma är halvsvensk och jag har fina barndomsminnen från somrar i Sverige med mina morföräldrar. Det känns enormt roligt att komma in som delägare i Sproud", säger hon.

Hur mycket Maya Jama själv har gått in med i Sproud framkommer inte men bolaget fyllde kassan med 14 miljoner kronor i september, enligt ägardatasajten Eivora. Det framkommer också tydligt i pressmeddelandet att tv-kändisen tas emot med öppna armar av Malmöbolaget. 

“Vårt mål är att öka Sprouds varumärkeskännedom globalt Med hjälp av Maya kommer vi att kunna accelerera vårt mål om att normalisera växtbaserade alternativ som en naturlig del i vardagen för alla, vare sig det rör sig om veckohandlingen i mataffären eller vad vi häller i kaffet”, säger Sproud-vd:n Sara Berger.

Breakit kunde faktiskt redan i våras avslöja att Maya Jama var på väg in i bolaget. Hennes namn nämndes i samband med att bolaget tog in nya pengar. En "räddningsplan" hette det då i styrelseprotokollet men det ordet tillbakavisades av styrelseordföranden Nicklas Jungberg

“Protokollet innehöll ett antal punkter som blev olyckligt omnämnda. Det är en av influerarna som nämns, vi för kontakter med flera olika och inget är klart ännu. Hon är en av många som vi pratar med”, sa han. 

Hur fjolåret utvecklades för Sproud vet vi inte eftersom att årsredovisningen ännu inte blivit offentlig. 

Mellan 2020 och 2022 ökade Sproud sin omsättning från 12,7 till 32,4 miljoner kronor. 2022 redovisade bolaget en förlust på 26 miljoner kronor på sista raden.

Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här

Läs mer