130 gånger. Så många gånger har e-handlaren Merley Stockholm anmälts till Konsumentverket bara i år. Klädbutiken, som ägnar sig åt så kallad dropshipping (läs mer om det här), toppar därmed listan på de mest anmälda e-handlarna i modesegmentet, skriver SVT Nyheter.
Missnöjda kunder pekar på dålig kvalitet, sena eller uteblivna leveranser, svårigheter att returnera och komma i kontakt med kundtjänst.
Men vem står bakom Merley Stockholm?
SVT Nyheter har granskat bolaget. Grundaren är en 21-åring från Lidingö. Hans bolag omsatte 14 miljoner förra året. Han vill inte ställa upp på en intervju utan uppger att han har sålt bolaget till ett amerikanskt företag – som saknar dotterbolag i Sverige.
Kundtjänsten som är lokaliserad i Filippinerna hänvisar dock till en helt annan ägare – med kontaktuppgifter till en hästranch i Utah. Men de uppgifterna leder fel. Det är istället en granne till hästgården som står bakom det nya ägarbolaget PFOne Holding.
Den ägaren bekräftar köpet men vill inte heller ställa upp på en intervju.
Dropshipping är inte bara vanligt bland de mest anmälda bolagen. Metoden som alltså går ut på att e-handlaren inte själv håller något lager utan ofta säljer direkt från fabriker i Asien har fått kraftig kritik för bristande säkerhet.
När Kemikalieinspektionen förra året gjorde en granskning av 69 butiker så sålde hela 67 stycken produkter med för höga halter av farliga ämnen. Dessutom har Konsumentverket märkt av en ökning av antalet klagomål mot dropshipping-butiker de senaste åren, där varor antingen inte kommit fram eller där det varit något fel på varan.