Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Jon Olsson om nya satsningen: ”Bara varit möjligt för miljardärer”

Artikel bild
Thomas Rebaud och Jon Olsson. Foto: Press

Entreprenören och ex-skidåkaren Jon Olsson vill lyckas där Pepins och Fundedbyme misslyckades – och låta privatpersoner gå in i startups.

Därför kliver han in som medgrundare när Draknästet-liknande Akka lanseras i Norden.

”Tidigare har en sådan här möjlighet bara gått till miljardärer”, säger han till Breakit.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Den tidigare elitidrottaren och numera entreprenören Jon Olsson har ett nytt projekt på gång. Det första tecknet på fokusförflyttningen kom i början av oktober. Då kunde Breakit avslöja att han sålt i e-handlaren C’est Normal för att fortsätta som en form av ambassadör för märket. Ett par dagar senare gav Jon Olsson en försmak på sin nya satsning

”Jag har jobbat på ett nytt projekt med fokus på investeringar i startups. Idén är att demokratisera startupinvesteringar för alla”, skrev han då på Linkedin.

Nu faller resten av bitarna på plats.

Jon Olsson har teamat upp med den franska entreprenören Thomas Rebaud, grundare av Meero som tog in miljarder och nådde enhörningsstaus innan sitt fall, för att lansera plattformen Akka.app i Norden. Jon Olsson kliver in som medgrundare. Affärsidén är att ge fler människor tillgång till potentiellt lukrativa startup-investeringar. 

Via Akka, som fungerar som en medlemsklubb, ska användarna kunna gå in med lägre belopp i lovande bolag. Den lägsta tillåtna summan för en investering ligger på 1000 euro, motsvarande 11.500 kronor. 

Varje ska teamet på Akka välja ut ett investeringscase – av ett förhoppningsvis stort urval – som presenteras i en livestream.

Det blir ungefär som Draknästet, enligt Jon Olsson, fast att drakarna den här gången är alla medlemmar. Liknelsen är faktiskt inte så värst långsökt. Akka, som är en fransk app, grundades av Thomas Rebaud tillsammans med Anthony Bourbon, känd från just franska Shark Tank (Draknästets internationella namn). 

Hänger det ihop – att du sålde i C’est Normal och nu går in som medgrundare när Akka lanserar i Norden?
"Ja, det hänger ihop i livet med att det kommer nya faser. Jag har alltid tusen idéer på vad jag vill hitta på och det allra roligaste är idéfasen. Sedan är jag sådan som person att när jag gör något så gör jag det till 170 procent och det är både och. Jag hinner inte med allt.”

Det finns inte tid till allt. Och det var faktiskt tanken på den tidsbristen som lockade Jon Olsson till det här nya projektet. Han får nämligen själv ofantligt många projekt och pitchar skickade till sig, högt och lågt. Nu senast var det ett förslag om att köpa en stad som damp ner i mejlinkorgen. Bara en sådan sak. 

”Det är så mycket som man skulle vilja gå in på djupet kring. Men den tiden finns inte. Så det här handlar om att sätta upp ett koncept där man får samman så många användare som möjligt för att få ihop ekonomin kring det hela.”

Folket bestämmer

Akka fungerar på följande vis:

Ett bolag väljs ut och får pitcha för Akkas klubbmedlemmar om till exempel en investering på 10 miljoner kronor.

Är det då för få medlemmar som är intresserade – eller att de är villiga att tillsammans gå in med ett för litet belopp – (säg 5 miljoner kronor i det ovannämnda exemplet) så blir det ingen investering. 

Tanken är att skapa ett community kring startup-investeringarna som görs och kring intresset för startup-investeringar generellt. Jon Olsson säger att han själv har upplevt att det kan vara svårt att hitta likasinnade. 

”Jag investerar inte i börsen utan jag tror på andra investeringsmöjligheter och då är det alltid intressant när man träffar andra med samma filosofi”, säger han. 

Inte bara miljardärer

Det finns fem medlemsnivåer i Akka. Den lägsta medlemsavgiften ligger på 1000 euro om året.

Jon Olsson säger att avgiften är nödvändig för att bolaget ska bära sig.

”Tidigare har sådana här möjligheter bara gått till en miljardär som redan byggt och sålt ett bolag. Nu får fler ta del av en sådan här möjlighet.”

Många andra har försökt med investeringsplattformar som riktar in sig på startup-scenen och crowdfunding, Fundedbyme och Pepins till exempel, men de har inte lyckats. Men varför kommer Akka att fungera?

”Dels tror jag att det handlar om teamet bakom”, säger han. 

”Oavsett bransch finns det alltid de som försökt tidigare och inte fått det att funka. Jag har alltid varit på den visionära sidan, som när jag startade Douchebags och hittade glappet mellan modeväskor och funktionella sportväskor. Det är min styrka. Thomas är enormt stark på siffrorna och där tycker jag att vi kompletterar varandra väl. Sedan hjälper det ju att ha med kända personligheter. Det gör att fler startups och entreprenörer får upp ögonen för oss och kan skicka in pitchar.”

Vem är den typiska Akka-användaren som du ser det? 

”Jag pratade nyss med med min bror och han sa att han var den perfekta medlemmen. Han sa att han var lite för feg för att gå in i ett bolag själv och att han inte hade den kunskap som krävdes – men att han har lite pengar över. Så nu tänker jag på bror min”, säger Jon Olsson och tillägger:

”Men även jag. Jag är också en bra kund. Någon som har möjligheten att gå in men inte tiden. Nu får jag ett team som kan göra jobbet som ska göras för att gå igenom casen och som kan sålla mellan många projekt.”

Läs mer