Sök ikon

Mediehus vann mot startupen Eyeo - nu förbjuds affärsmodellen

Artikel bild
Foto: Flickr/Joe The Goat Farmer

Nu stoppas tjänsten Adblock Plus affärsmodell, efter att en tysk domstol förklarat den som olaglig.

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

viviana@breakit.se

Reporter

Det var i fredags som mediekoncernen Axel Springer, moderbolag till Business Insider, Bild och Die Welt, vann striden mot adblockers.

Adblockers är en programvara som laddas ned för att blockera annonser på olika sajter. Det har lett till en konflikt mellan publicisterna och användarna.

Det är den tyska startupen Eyeo som ligger bakom Adblockers och Adblock Plus. 

Nyligen lanserade Eyeo ett sätt att tjäna pengar på konflikten och började visade reklam för sina adblocker-användare genom "acceptable-ads", där vissa annonser släpps igenom.

Men helt kostnadsfritt är det dock inte. Eyeo tar 30 procent av intäkterna som genereras, vilket kan tolkas som att startupen agerar som utpressare med hjälp av sina 100 miljoner aktiva adblocker-användare.

Men nu sätter tysk domstol stopp för intäktsmodellen och gör den olaglig, skriver Business Insider. Det innebär att Axel Springer slipper betala för att få igenom sina annonser via Eyeo. Domen kan innebära att flera mediehus och företag väljer att ta Eyeo till rätten.

I ett blogginlägg svarar Eyeo att startupen tänker överklaga domen.

Läs mer