Nelly har släppt sina siffror för det tredje kvartalet. Den visade att bolaget ökade försäljningen något, fördubblade lönsamheten men fortsatt dras med negativt kassaflöde.
Här är några hårda nedslag från rapporten:
-
Nettoomsättningen uppgick till 239,6 (236,4) miljoner kronor, en ökning med 1,4 procent.
-
Rörelseresultatet uppgick till 25,1 (12,8) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 10,5 procent.
-
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till minus 18,5 (minus 13,9) miljoner kronor.
Nelly har de senaste åren tappat i försäljning och e-handlaren lade i och med nya vd:n Helena Karlinder-Östlundhs entré om sin strategi från festkläder från en uppsjö av märken till vardagsnära i egen regi. Syftet har varit att skapa en mer hälsosam affär.
Omtaget har gett resultat, skriver Helena Karlinder-Östlundh i vd-ordet. Hon nämner att bolaget nu dras med färre returer och att det egna varumärket prioriteras högre av kunderna.
”Försäljningsandelen av Nellys egna varumärken fortsatte växa och uppnådde under tredje kvartalet 45,2 procent (39,4 procent).”
Bolaget påverkades negativt av den förskjutna hösten med minskad efterfrågan på stövlar och jackor.
Vidare skriver e-handelsbolaget att bolaget nu satsar ytterligare på att stärka den organiska trafiken, där framför allt Tiktok lyfts fram.