Sök ikon

Annonssamarbete med Swedbank

Grundaren av foodtechraketen går mot strömmen: “Innovation skapas inte i finrummen”

Artikel bild
Olof Sköld, Maurten, och Stefan Lundell, Breakit.

Hans foodtechbolag har gått från 0 till nästan 400 miljoner kronor i omsättning och hyllas av ett gäng världsstjärnor. Bolaget är dessutom lönsamt, och nyligen såldes aktier för 200 miljoner kronor – i syfte att gasa. Trots massiva framgångar är bolaget fortfarande en doldis hemma i Sverige.

Foodtechbolaget Maurten har gjort en imponerande resa. I ett specialavsnitt av Breakit Podcast berättar grundaren Olof Sköld för Breakits Stefan Lundell om hur de, nästan helt utan marknadsföringsbudget, idag hyllas av några av världens främsta idrottare – och växer så det knakar.

Redan från start satsade Olof Sköld på att skapa en produkt – olik andra energiprodukter på marknaden – för seriösa uthållighetsidrottare. Man konstaterade snabbt att en nyckel var att rikta sig mot marknader med en population på minst 50 miljoner människor, för att det skulle finnas tillgång till en tillräckligt stor målgrupp för att kunna växa.

“Därför föll Sverigefokuset bort ganska snabbt”, säger Olof Sköld.

Med fokus på syftet

En annan framgångsfaktor har varit att, med ganska tung både forskning och utveckling i ryggen, hålla ett starkt fokus på bolagets syfte: att hjälpa människor att både må och prestera bättre.

“För att kunna prestera riktigt bra i en konditionsidrott under en längre tid krävs kolhydrater. När vi lanserade så släppte vi, enkelt förklarat, en extremt kolhydratrik dryck, som inte ger bieffekten att man behöver springa på toaletten, vilket annars är ett vanligt problem när det kommer till kolhydrattäta motsvarigheter.”

Maurtens produkter har sedan varit förknippade med nya Marathonrekord. Och flera stora namn var snabba att testa.

“Den första personen som provade drycken under ett Marathon var Keneisa Bekele, vilket då, 2016, resulterade i att han vann Berlin Marathon, sex sekunder från världsrekordet, och tog sitt personbästa med nästan två minuter”, berättar Olof Sköld.

Eliud Kipchoge tog sedan världsrekordet i Marathon 2018, och lyfte Maurtens produkter som en av anledningarna. 

Vår organiska tillväxt ligger fortfarande på 70 procent

Med en rad av framstående elitidrottare som presterade bättre än någonsin och lyfte Maurtens produkter som bidragande till framgångarna, växte efterfrågan på produkterna snabbt som följd. En effekt som gett påtagliga ringar på vattnet i fråga om bland annat organisk tillväxt och en anmärkningsvärt låg marknadsföringsbudget.

“Det finns många bolag där ute som erbjuder prestationshöjande produkter där man satsat hårt på marknadsföringen och är väldigt bra på det. Vi tog oss an det hela från ett annat håll och fokuserade på att få lojaliteten hos atleterna. När de insåg att vi löser deras problem så fick vi en kraft som var väldigt stark. Vår organiska tillväxt ligger fortfarande på 70 procent.”

Vikten av variation

I takt med att Maurten expanderat har behovet av rekrytering ökat. Även här har Olof Sköld valt att gå sin egen väg för att hitta de rätta talangerna, där tillfälligheter, kontakter och kompetenser från vitt skilda områden har utgjort en röd tråd.

“Jag tror på något som jag kallar ‘cross functional’. Det vill säga att man tar in personer från helt olika branscher, med helt olika kunskaper, så sätter man dem tillsammans för att bygga saker för ett område de inte har verkat inom tidigare.”

Några exempel är forskningschefen som Olof Sköld tog in, som tidigare varit 32 år på läkemedelsbolaget AstraZeneca, varumärkeschefen som varit grävande journalist på Uppdrag Granskning under Janne Josefssons tid, säljchefen som tidigare satt i ledningen på Nike i Europa, eller marknadschefen från Argentina som Maurten-grundaren mötte under ett barnkalas.

En otroligt spännande dynamik 

“De bästa rekryteringarna vi har gjort har varit personer vi träffat eller känt sedan tidigare. Jag tror det handlar om att vi känner till bolaget och dess kultur bäst i grunden och vet när vi träffar en person som passar in.”

Olof Sköld understryker också vikten av att ha oliktänkande medarbetare på ett bolag. “Innovation skapas inte i finrummen. Det blir en otroligt spännande dynamik när man har personer med helt olika bakgrunder och nationaliteter. Det krävs lite friktion för att saker ska hända.”

Lyssna på hela samtalet mellan Olof Sköld och Stefan Lundell. Du hittar poddavsnittet här! 

Stefan Lundell, Breakit, och Sofia Wallén, Swedbank.

Sofia Wallén, säljutvecklingschef på Swedbank, reflekterar:

Passion som drivkraft 
“Olof Sköld gjorde klart att hans drivkraft inte är att driva resultat och tjäna pengar på sista raden. Istället handlar det om det genuina intresset för att göra skillnad där det behövs. Det är passionen som är drivkraften. Han vill skapa en energiboost för atleter utan att de ska behöva springa på toa. Och strategin fungerar bevisligen utmärkt.”

Oliktänkande medarbetare
“Jag gillade Olof Skölds tänk kring cross-funktionella team med personer med olika bakgrunder. Det bäddar för kreativa, givande samtal som ofta blir mer fruktsamma och roliga jämfört med om alla har mer likartade bakgrunder. Visst kan det leda till vissa konflikter också, men allt sammantaget utgör den innovativa kryddan.”

Personliga egenskaper framför saklig kompetens 
“Jag fastnade vid det Olof Sköld var inne på – att personliga egenskaper och mental inställning överträffar formella kunskaper när han rekryterar. Där har han verkligen en poäng. Saklig kompetens går generellt sett snabbare att lära sig än att förändra ett beteende. Ett beteende kan sitta väldigt djupt i ens personlighet.”

Lyssna på hela poddavsnittet här!

Läs mer