En sexa på en tiogradig skala. Så är SaaS-klimatet just nu. Det menar både Katarina Åkerlind Bonde och Ingrid Bonde Åkerlind oberoende av varandra.
Det kanske finns en naturlig förklaring till att duon Bonde Åkerlind landar på samma siffra. Det finns ett band där. Katarina Åkerlind Bonde är Ingrid Bonde Åkerlinds mamma.
Hon är också näringslivsveteran som har lett flera amerikanska bolag, styrelseproffset som sitter i bland annat Mentimeters, Stillfronts, Stratys och Viaplays styrelser.
Ingrid Bonde Åkerlind har gått i moderns fotspår på ett sätt – men ändå valt en egen approach. Hon tar sig an näringslivet från andra hållet som investerare genom Oxx, med specialfokus på B2B-SaaS.
Katarina Åkerlind Bonde motiverar sin sexa med ett råd.
”Det viktigaste just nu är att hålla i kunden, det är nog det absolut viktigaste. Det är så jäkla jobbigt att dra in kunder och SaaS-modellen i sig har tidigare gjort det lätt att dra in kunder och man glömmer customer success. Det låter tjusigt men det är det här traggliga att varje dag se till att kunderna är nöjda”, säger hon.
Katarina Åkerlind Bonde pekar på att storbolagen vinstvarnar ett efter ett. De är inte lika benägna att köpa tjänster.
“Håll i kunderna. Gulla med dem.”
Enligt Ingrid Bonde Åkerlind är det viktigaste för SaaS-bolagen också det svåraste
”Kostnadseffektiv tillväxt är det som är svårast. Att ställa om, inte nödvändigtvis till lönsamhet, men till kostnadseffektiv tillväxt.”
Novembergrått i spåkulan
Det har varit ett par tuffa år, vilket märks i den senaste SaaS-rapporten. Ser SaaS-dynastin Bonde Åkerlind någon ljusning i siktet 2025?
“Det kommer inte förändras jättemycket. Vi svenskar är inte som amerikaner, det är inte regn en dag och supersoligt en annan”, säger Ingrid Bonde Åkerlind.
Moderatorn Vigor Sörman frågar om det betyder att hon ser ett mer ihållande grått novemberväder i spåkulan.
“Ja.”
På en fråga om vilka sektorer som är särskilt intressanta nu svarar Ingrid Bonde Åkerlind att hon tittar på branscher som inte ännu genomgått sin stora digitala transformation utan där man har hållit kvar vid system från 1980- och 1990-talet.
Katarina Åkerlind Bonde säger att hon tror att de AI-bolag som ska bygga infrastruktur måste slåss mot jättarna. Hon tror mer på att hitta en nisch i att applicera AI.
“Att ha en lösning där man gräver in sig och jobbar med kundens data men där man är ganska smala”, säger hon.
Mor och dotter Bonde Åkerlind har ännu inte investerat ihop. På scen på SaaS Summit får de avslutningsvis ta ställning till ett par fiktiva investeringscase. Och där märks den där nästan telepatiska samsynen igen. Båda svarar oberoende av varandra “nja” på huruvida de skulle investera i hittepåbolaget Invisiguard.
Missa inte den stora SaaS-rapporten där Breakit gått igenom 70 bolag. Ta del av den här.