Starbreeze är den svenska dataspelutvecklaren som ska ta upp kampen med Facebooks och HTCs premium VR-brillor.
Det svenska bolaget har skapat headsetet StarVR som håller ännu högre kvalité än konkurrenter som Oculus Rift och Playstation VR. När headsetet släpps och vad det kommer kosta är än så länge oklart.
Starbreeze skiljer sig dock från konkurrenterna genom sin lite udda distributionsmodell. Istället för att privatpersoner enbart ska köpa brillorna själva satsar Starbreeze på att göra egna VR-arkader.
I mitten av maj presenterade Starbreeze ett samarbete med Acer kring StarVR. Nu har alltså den taiwanesiska datorjätten ställt upp med sina ekonmiska muskler också. Genom ett konvertibellån har Acer investerat 75 miljoner kronor i Starbreeze för att vidareutveckla VR-brillorna.
"Acers investering direkt i Starbreeze kommer att gynna vår långsiktiga VR-strategi och stärka samarbetet mellan våra bolag samt skapa värde för vårt ekosystem", säger Starbreeze vd Bo Andersson Klint, i pressmeddelandet som skickades ut sent lördag kväll svensk tid.
“Acer’s investment directly into Starbreeze will greatly benefit our long term VR-strategy and further solidify the collaboration between our companies and additionally enrich our eco-system,” said Bo Andersson Klint, Starbreeze CEO.
Starbreeze är noterade på aktiehandelsplatsen First North och har för tillfället ett börsvärde på drygt 5 miljarder kronor. Under sitt förra räkenskapsår, som gick från juni 2014 till juni 2015, omsatte bolaget 232 miljoner kronor.