Sök ikon

Swedish Stockings omsätter drygt 40 miljoner på hållbara strumpbyxor – nu växlar hon upp

Artikel bild
Bolaget Swe-S, som äger varumärkena Swedish Stockings och Treadfine Productions, medgrundare Linn Frisinger. Foto: Press/montage

Swedish Stockings har de senaste åren vuxit med minst 30 procent varje år och väntar sig en rejäl ökning i omsättning när 2024 avslutas.

Nu avslöjar Linn Frisinger att två nya satsningar dragits i gång – och hur de planerar att göra resten av industrin mer hållbar.

“För att verkligen åstadkomma förändring krävs det att man är ganska stor”, säger medgrundaren till Breakit.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Det har gått ett tag sedan Breakit skrev om Swedish Stockings och bolaget bakom varumärket, Swe-S. 

Bolaget, som säljer hållbart producerade strumpbyxor, grundades för 10 år sedan av Linn Frisinger (vd) och Nadja Forsberg. För två år sedan tilldelades bolaget, under Breakit event E-com Day, pris för “Årets hållbarhetsresa”

Visionen är fortfarande densamma – att förändra industrin och göra den mer hållbar. 

Hittills har fokus legat på att växa i rimlig takt, och bedriva ett hållbart bolag även ekonomiskt, enligt Linn Frisinger. Under pandemin minskade omsättningen tillfälligt, från 17 miljoner kronor 2019 till 13,6 miljoner 2020 och 15,6 miljoner 2021. Men sedan dess har bolaget vuxit med drygt 30 procent per år, uppger hon. 

“Vi vill kunna stå stadigt om det blåser. Min ambition är att det här bolaget ska finnas kvar om hundra år, och då behövs en stabil grund”, säger Linn Frisinger till Breakit. 

Ska växla upp

Förra året omsatte Swe-S lite mindre än 31 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 1,8 miljoner. Det kan jämföras med 2022 då bolaget omsatte lite mindre än 24 miljoner kronor och gjorde ett resultat på drygt 900.000 kronor. 

Nu är Swe-S redo att växla upp och växa i snabbare takt, enligt Linn Frisinger. 

“För att verkligen åstadkomma förändring krävs det att man är ganska stor”, säger hon och fortsätter: 

“Så lång tid som det tagit oss att nå en omsättning på drygt 40 miljoner, som vi kommer att göra i år, så lång tid ska det inte ta att nå 100 miljoner. Nu har vi satt grunden för att skala snabbare”. 

Den försämrade konjunkturen är alltså inget som påverkat bolagets försäljning. En förklaring kan vara den så kallade läppstiftseffekten, enligt medgrundaren. 

“Även i tuffa tider är man villig att lägga pengar på produkter som går lite under radarn. Man tycker att man har råd med ett fint läppstift, eller ett par fina strumpbyxor, till skillnad från en ny klänning”, säger Linn Frisinger. 

“Våga samarbeta med konkurrenter”

Ett steg i riktningen ökad tillväxt och större förändringsmöjligheter i industrin är, enligt Linn Frisinger, Swe-S nya varumärke Treadfine Productions. Varumärkets fokus är hållbar produktion av strumpbyxor genom white label-partnerskap – den första kunden är klädkedjan MQ.  

“Jag brukar säga att partnership är the new leadership. För att skapa förändring gäller det att man vågar samarbeta med konkurrenter”, säger Linn Frisinger. 

White label-produktionen kommer, som Swedish Stockings strumpbyxor, att produceras i solcellsdrivna fabriker i Italien och kommer att tillverkas av återvunnet nylon. 

“För mig handlar det om att så många som möjligt av de 8 miljarder strumpbyxor som tillverkas varje år ska produceras på ett bättre sätt, oavsett om det står Swedish Stockings eller något annat på förpackningen”. 

Två separata varumärken

Treadfine Productions och Swedish Stockings är två helt separata varumärken, påpekar Linn Frisinger. 

Med premiummärket Swedish Stockings fortsätter Swe-S att positionera sig som en modeaccessoar, snarare än underkläder. Fokus för Treadfine Productions blir att hjälpa bolag som i dag säljer stora volymer nylonstrumpbyxor att producera dessa på mer hållbart sätt. 

Förhoppningen är att varumärkena ska växa sida vid sida, enligt medgrundaren. Med Swedish Stockings kommer Swe-S fortsätta att jobba för att ligga i framkant gällande forskning och innovation, säger hon. 

“Det är där vi kommer att experimentera och testa nya saker, som vi också kan dra nytta av sedan i Treadfine”.

Vill göra bord av fler strumpbyxor 

Bord som Swe-S under varumärket Swedish Stockings tillverkar av återvunna strumpbyxor. Borden designas av Gustaf Westman. Foto: Press

En annan nyhet är att Swedish Stockings Recycling club – som startades 2019 – nu öppnas upp för alla. Tidigare har återförsäljare som säljer Swedish Stockings kunnat lämna in strumpbyxor för återvinning, nu kan vilken typ av strumpbyxa som helst lämnas in. 

“Målet är att samla in fler strumpbyxor än vad Swe-S producerar varje år”, säger Linn Frisinger. 

Det är inte möjligt att göra nya strumpbyxor av gamla i dag – men sedan 2021 samarbetar Swedish Stockings med designern Gustaf Westman och tillverkar bord i Köping.

Framåt finns det planer på att producera fler produkter, exempelvis mattor. 

“Det är väldigt viktigt att man vågar titta utanför sin egen bransch. Att man ser lite utanför sin egen cirkel”, säger Linn Frisinger. 

Läs mer