Kampen om kapitalet hårdnar i dagens ekonomiska klimat. Från att ha varit entreprenörernas marknad har vinden nu vänt, och investerarna håller allt hårdare i sina pengar. Det ställer allt tuffare krav på entreprenörer som vill resa kapital, menade Douglas von Euler under webinaret.
SE HELA WEBINARET: Klicka här!
”Under en högkonjunktur är det entreprenörens marknad. De kan säga att ’vi behöver så här mycket pengar för att bygga vår produkt’ och investeraren kan svara genom att säga att de vill sänka värderingen eftersom de har vissa avkastningskrav. Vad som händer då är att den investeraren inte får plats, eftersom många investerare krigar mot varandra”, säger Douglas von Euler.
”Men nu säger investerarna plötsligt nej. Då måste i stället entreprenören anpassa hela sitt förhållningssätt, sin tillväxtresa och byggandet av bolaget till den som håller i taktpinnen.”
Allting handlar om att bygga en story
För entreprenörer som i dag letar kapital gäller det därför att vara extra strategisk när man närmar sig finansiärerna.
”Allting handlar om att bygga en story och visa upp ett pitchdeck som illustrerar all potential ställt mot all risk. Men jämfört med 2019, när investerare var nöjda med en enkel sammanställning, måste entreprenörer idag kvantifiera ner den. Vilken omsättning räknar ni med att ha de kommande 15 åren? När når ni lönsamhet? Gör upp en plan A och en plan B. Efter det kan ni räkna fram en faktisk värdering för bolaget.”
I dagens finansieringsklimat är det viktigt att vara helt öppen med sina planer, enligt Douglas von Euler. Investerarna måste tydligt se hur de ska få tillbaka sina pengar från investeringen.
Du är inte färdig bara för att du har stängt en runda
Lykke Westgren – från foodtech-fokuserade investmentbolaget Nicoya – och Lizette Clasenius Kaj – sektorchef Retail & Healthcare på Swedbank – betonade bland annat vikten av en genomtänkt kapitalstruktur i bolaget, och vikten av att vara strategiska i relationen till investerarna.
”Det finns många sorters investerare med olika drivkrafter och agendor. Att välja en investerare som har en samsyn rörande hur bolaget ska utvecklas under en lång tid är viktigt. Som med alla relationer i livet är det viktigt att ha en samsyn på resan man ger sig in på, och prata igenom vad som händer om saker inte sker enligt plan”, säger Lizette Clasenius Kaj.
Lykke Westgren fyller i:
”Du är inte färdig bara för att du har stängt en runda, utan du måste alltid tänka på vad som kommer sedan. Vilka kommer du att kunna bygga en långsiktig verksamhet med? Bra relationer till sina investerare är jätteviktigt, både inför kommande rundor men också som ett signalvärde mot andra potentiella investerare. Sedan är det alltid viktigt att hantera deras förväntningar när det gäller värdering, särskilt när konjunkturen är svängig och värdet kanske sjunker jämfört med när de gjorde sin initiala investering.”
Kalkylerna ska alltid gå ihop långsiktigt, inte bara här och nu
För att locka rätt investerare idag måste bolagen inte bara kunna visa upp en tillväxt, utan en finansiell stabilitet och en väg till lönsamhet. En skarp kontrast till 2010-talet, då investerare nöjde sig med tillväxt för att gå in med kapital. För de som drömmer om en exit är det helt avgörande att kunna visa upp ordnade finanser och en klar förståelse för affärsmodellen. Genom hela resan kan Swedbank vara närvarande som en aktiv partner, menar Lizette Clasenius Kaj.
”På Swedbank har vi samlat hela vår företagsaffär inom samma organisation. På så sätt kan vi följa kunderna sömlöst genom hela tillväxtresan som en relevant affärspartner. För oss är det viktigt att förstå vad som driver ägarvärdet, då kan vi alltid vara relevanta i vår rådgivning, ha en mer framåtlutad position och mer framförhållning i strukturerna vi sätter. Kalkylerna ska alltid gå ihop långsiktigt, inte bara här och nu”, säger hon.
Men Lizette Clasenius Kaj betonar också att kapitalbehovet och värderingarna skiljer sig mycket beroende på vilken bransch man är aktiv i.
”Utgå från ditt specifika bolag och dina förutsättningar. Vad är det du vill skapa? Hur ser verksamhetsplanen ut? Fokusera på de aspekterna i stället för att snegla alltför mycket på konkurrerande bolag. Även om det alltid är bra att ha en förståelse för hela marknaden och vad som driver den.”