AI-fiasko på Foodora – eller ska en cheeseburgare verkligen se ut sådär? Den senaste lösningen på världens alla problem stavas bara med två bokstäver. AI. Men alla vi som någon gång har använt ChatGPT eller någon annan tjänst som bygger på artificiell intelligens vet att den inte alltid är så smart.
Den kan undvika frågor, inte vilja göra som du vill eller ibland hitta på saker. Samma sak med bilder där det inte sällan saknas en ben eller en arm på någon eller det är fel antal fingrar på en hand.
Kanske inte något problem om man är uppmärksam men om du släpper lös hela AI:ns kraft rakt ut kan det skapa en del problem och lustigheter.
Det är precis det som Foodora verkar ha gjort. Sajten Thats Up uppmärksammar en del märkliga bilder som dykt upp i Foodoras app nyligen.
Det är delikatessen moules frites, som inte alls ser så aptitlig ut.
Baguette med ost och skinka, som ser ganska torr ut.
Eller varför inte en helt oaptitlig pasta med oxfilé.
Men vad är det då som har hänt. Vi frågade Foodora.
“Vi har genomfört några tester med AI-genererade bilder på vår plattform och de bilder som inte är korrekta ändrar vi”, skriver Johanna Lindskog Lindell, kommunikationschef på Foodora.
När en restaurang saknar en bild till en maträtt används ibland bilder från ett genrebibliotek som Foodora har. Men nu vill Foodora alltså utveckla sig och använda den nya tekniken istället för att hämta riktiga bilder. Och det gick ju inte så bra.
Förra året omsatte Foodora 1,9 miljarder kronor i Sverige och gjorde en förlust på 293 miljoner kronor.