Let’s deal är en av Göteborgs främsta startupsuccéer och har vuxit stadigt enda sedan starten 2009.
Under 2015 lämnade grundaren Alexander Hars vd-posten i bolaget och lämnade över till Fredrik Dobber. Bara några månader senare kom beskedet att Let’s deal till slut hade vunnit kampen mot den bittra konkurrenten Groupon i Norden.
Groupon drog sig tillbaka från både Sverige och Norge, där Let’s deal redan hade en etablerad verksamhet. När den amerikanska rabattjätten även drog sig tillbaka från Finland öppnade det för att Let’s deal kunde starta upp även där.
Trots den positiva hösten visar den nya årsredovisningen nu att det Schibsted-ägda bolaget står och stampar på samma omsättning som 2014: 129 miljoner kronor. Samtidigt har rörelseresultatet halverats från 39 miljoner kronor till 20 miljoner kronor.
Man kan tänka sig att det sjunkande resultatet beror bland annat på den nämnda expansionen till Finland och investeringar i nya produkter, som bolagets reseapp som offentliggjordes tidigare under torsdagen.
Uppdatering: I ett mejl till Breakit skriver Let's deals vd Fredrik Dobber följande som kommentar på siffrorna:
"Let's deal är ett bolag som vuxit oerhört snabbt de senaste åren, det är det främsta skälet till den minskade tillväxttakten om man jämför med tidigare år. Vi växer fortfarande. Lets deal lanserades i Norge under 2011 och i början på 2016 lanserade vi konceptet i Finland.
Konkurrensen vad gäller shoppingsegmentet ökar medan vi ser en stärkt position på den lokala marknaden och inom resor, vilket är kärnan i Let's deal. Att Groupon dessutom har dragit sig tillbaka från Norden ser vi som en potential för fortsatt tillväxt på en lokal marknad som vi känner väl. Det är också ett av skälen till att vi nu etablerat oss i Finland.
Vi har gjort tunga investeringar i infrastruktur under 2015, anpassat personalstyrkan till den snabba tillväxten och och tillfört kompetens på strategiska positioner. Vi har också flyttat till ett större huvudkontor.
Vi har fortsatt en stabil ökningstakt vad gäller antalet nöjda kunder och partners. Alla vill fortsatt göra en bra deal."