Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Gordon norpar ny storkund – ska köra allt åt Apotea

Artikel bild
Pär Svärdson, vd Apotea, Ali Ghoce, vd Gordon, Yasmina Djedou, Last Mile Manager på Apotea.

Last mile-aktören fixar det största nätapoteket – nu kör de åt alla.
“Vi är stolta över förtroendet”, säger Gordons medgrundare och vd Ali Ghoce.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Ett tag var det hemleveranser hela tiden och det knackade på bud hemma oavbrutet. Sen ebbade pandemin ut och det gjorde även budbilarna i villaområdena. Inte helt såklart men det har blivit färre i alla fall. 

Det drabbade även Gordon som specialiserar sig på transporter med temperaturkontroll, alltså att varorna som kommer fram inte är för varma eller för kalla. Förra året backade bolaget för första gången när omsättningen föll ett par procent. I en intervju med Breakit pekade grundaren och vd:n Ali Ghoce bland annat ut läkemedel som ett område där det fanns potential för tillväxt. 

Då är det inte så konstigt att dagens nyhet från budbolaget är glädjande. Gordon ska nämligen börja köra åt Apotea, det börsaktuella och största nätapoteket i Sverige. 

“Det innebär att vi kör åt alla apoteksaktörer i Sverige”, säger Ali Ghoce.

“Det som särskiljer sig med Apotea är att vi kommer leverera alla deras varor, med de andra apoteken har det bara varit de som är beroende av en viss temperatur.

Hur mycket dealen med Apotea är värd vill de båda bolagen vara lite förtegna om men Ali Ghoce bekräftar att det handlar om miljonbelopp varje månad.

“Kvalitet och säkerhet är A och O för oss”, säger Pär Svärdson, vd på Apotea. 

“Varje månad skickar vi över en miljon paket till kunder i hela Sverige och att kunna erbjuda de bästa leveransalternativen är avgörande för vår tillgänglighet.”

Ali Ghoce lyfter även fram att de klarar att leverera på dagtid också.

“I Gordon har vi en partner som utvecklar lösningar utifrån våra behov och möter våra högt ställda krav”, säger Yasmina Djedou, med titeln Last Mile Manager på Apotea.

En anledning till att just läkemedel kan bli en bra affär för Gordon är att de flesta leveranser av läkemedel inte väger så mycket. Till skillnad från mat, som levereras i många olika stora kassar och som ofta är tunga handlar det oftast om små kartonger eller burkar som levereras.

“Det är precis det vi är ute efter”, säger Ali Ghoce.

“Vi kan lasta fler leveranser per bil när man kör läkemedel”.

Förra året var som sagt första året som Gordon backade lite omsättningsmässigt. Omsättningen sjönk från 569 miljoner kronor till 550 miljoner kronor med en förlust på 28 miljoner kronor. I år tror Ghoce att de kommer att kunna växa lite, men planen är att öka takten nästa år och året därpå.

“Vi har satt processerna nu och har en otrolig pipeline med nya kunder.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer