Sök ikon

Källor: Börsnotering nära för Trustly (igen) – kan värderas till 100 miljarder

Artikel bild
Johan Tjärnberg är vd på Trustly. Foto: Press

Fintechbolaget närmar sig börsen med stormsteg, uppger källor med insyn.

Frågan är: Kommer de hinna före Klarna?

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Riskkapitalbolaget Nordic Capital uppges se över sina alternativ för fintechbolaget Trustly, varav ett är försäljning och ett annat är en börsnotering. Det uppger källor med insyn till nyhetsbyrån Bloomberg.

I samband med en sådan affär kan Trustly värderas till omkring 10 miljarder dollar, motsvarande strax över 100 miljarder kronor, enligt källorna som också uppger att en sjösättning av aktierna troligtvis kommer att vara aktuell i USA och först nästa år. 

Det kan jämföras med den senaste kända värderingen av Trustly på motsvarande 14 miljarder kronor. 

Och en sådan tidshorisont väcker också frågan om Trustly kommer hinna före en annan svensk fintechjätte, Klarna, om att gå till börsen. Klarna har nämligen hittills spåtts bli den första stora technoteringen efter ett par års kyla. 

Ny börsvan finanschef 

Nordic Capital köpte Trustly från Bridgepoint 2018 för en okänd köpeskilling. Tre år senare, 2021, var Trustly faktiskt på väg mot börsen. Men precis innan börsprospektet skulle släppas tvingades betalteknikjätten att dra i nödbromsen för sin notering. Finansinspektionen hade granskat bolaget och resultatet av det fick bolaget att skjuta börsplanerna på framtiden.

Ett tecken på att Trustly är på gång igen med sina börsplaner är att bolaget värvat Adam Miller till finanschef. Han var med när Deliveroo listade sina aktier i Storbritannien 2021, skriver Tech.eu

Källuppgifter och börsvana i all ära. På frågan om Trustlys börsplaner är vd:n Johan Tjärnberg avfärdande. En notering står inte runt hörnet, säger han. 

Växte tvåsiffrigt

Trustly, grundat 2008 och vars största marknad nu är USA, omsatte nästan 2,7 miljarder kronor förra året, plus 14 procent jämfört med förra året. 

“Vi visste att första halvåret skulle vara svagt med en hel del investeringar, inte minst på produktsidan. Men andra halvåret blev nog till och med lite bättre än vad jag trodde”, summerade Johan Tjärnberg i en intervju med Breakit. 

Brytpunkten i förra årets intäktskurva sammanföll med bolagets lansering av Azura – den egenutvecklade teknikmotorn som gör att konsumenterna behöver lämna ifrån sig ännu färre uppgifter än tidigare om de väljer betalalternativet konto-till-konto när de ska göra rätt för sig hos e-handlarna, det vill säga Trustlys kunder.  

Bolaget gjorde ungefär minus 1 miljard i resultat under 2023. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer