I e-handelns vagga var konverteringsgraden det slutgiltiga målet för alla aktörer. I backspegeln är det lätt att förstå varför. Kundresan var många gånger klumpig och avskräckande, att lämna ut kortnummer kändes främmande för många och alternativa betallösningar hade ännu inte sett dagens ljus.
Själva konverteringen är fortfarande viktig. Men när kunderna kan klicka hem rätt vara på bara ett par sekunder – och välja mellan otaliga betalsätt och e-handlare – finns det en minst lika viktig aspekt: Att behålla kundkontakten efter köpet.
”Många betalaktörer tar allt större plats och lägger stor vikt vid att själva bygga en relation med slutkunderna. Vid betalningen förflyttas köparen till en tredjepartsapp och i det steget tappar handlaren kundkontakten. Att förvärva och behålla en ny kund är väldigt dyrt, därför har vi på Avarda valt en annan infallsvinkel”, berättar Rasmus Rolén.
Vill att fler e-handlare ska se styrkan i det egna varumärket
Avardas white label-lösning låter e-handlaren skräddarsy hela betalresan, så att kunden stannar i samma miljö under processen. Men punkten där Avarda sticker ut – superkraften som man erbjuder handlarna – är det som sker efter köpet.
”All kommunikation mot slutkund från fakturamail till ’tack för din betalning’ är anpassad efter handlarens varumärke, medan vi hanterar allt i bakgrunden. För kunden ser det ut som att företaget står bakom utskicken. Det blir en stor tillgång för handlarna som kan marknadsföra allt från kundklubbar till rabatter i en miljö som kunderna är trygga i. Genom att vi hela tiden ser till att handlarna är top of mind hos konsumenten får de en bättre kundkontakt och kan påbörja nya kunddialoger i alla kontaktpunkter utan att behöva lägga lika mycket tid och pengar på det.”
Rasmus Rolén tycker att fler e-handlare bör se styrkan i det egna varumärket, och vikten av att inte släppa i väg kunden efter att köpet är genomfört.
Så hög blir återköpsgraden hos Avardas kunder
Strategin har visat sig ovärderlig för bolag som Boozt, Bubbleroom, Jollyroom, Haypp och andra e-handlare som använder Avardas white label-lösning. Öppningsfrekvensen för Avardas utskick ligger på skyhöga 95 procent, att jämföra med ett snitt på under fem procent för all marknadskommunikation. Den adderade återköpsgraden hos några av Avardas e-handlare har dessutom legat på imponerande 12 procent. Där menar Rasmus Rolén att Avarda kan göra den största skillnaden.
En av nycklarna bakom siffran är Avardas rötter inom postorderhandeln, som sträcker sig ända tillbaka till 80-talet. Att känna sin målgrupp på djupet är minst lika viktigt nu som då. Avarda skräddarsyr därför varje utskick baserat på vad som fungerat historiskt i den aktuella kundkretsen, och vad som är viktigt för den aktuella handlaren.
”Vi fokuserar lika mycket på att göra relevanta produktrekommendationer som på att erbjuda rätt betalsätt. I vissa kundsegment väljer över 60 procent ett 'köp nu-betala senare'-alternativ. I andra är kort- eller direktbetalning mer populärt. Att anpassa sig efter det kan vara helt avgörande. Och Avardas röda tråd genom processen är att kunderna hela tiden ska vara i e-handlarens miljö och site.”
”Våra resultat talar för sig själva”
I dag ser Rasmus Roléns team att upp mot 20 procent av alla kunder kommer tillbaka till handlarens site tack vare Avarda och bolagets efterflöde.
”Avarda gör något som ingen annan betallösning gör idag – en äkta white label-lösning – och vi försöker alltid framhäva värdet för handlarna i att behålla kunderna genom hela processen. Våra resultat talar för sig själva: En högre grad av återkommande kunder, och en smidig köpupplevelse för alla parter.”