Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Finnplåstret blev viralt på Tiktok – ökar med 300 procent och vänder till vinst

Artikel bild
Grundarna till Common Clouds: Helena Radelius, Cajsa Horn, Maria Ahlgren. Foto: Weronika Bela

Trion hittade sin nisch på en knökfull hudvårdsmarknad. Två år efter start har Common Clouds hunnit bli virala på Tiktok, sålt slut på H&M och vänt till lönsamhet.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

De kallas hudtech. Trion bakom Common Clouds, Maria Ahlgren, Cajsa Horn af Åminne och Helena Radelius, är veteraner i skönhetsbranschen som hittade en öppning på marknaden: plåster som ska trolla bort acne och skonsam hudvård. Nu har de funnits i två år och stängt sitt andra riktiga verksamhetsår. Breakit har läst bokslutet och kan avslöja hur det gått. Men först ett nedslag för ett år sedan.  

Då träffade vi Common Clouds när bolaget precis hade blivit virala på Tiktok och sålt slut på hela lagret på H&M på en ynka helg. 

”Det har ju blivit lite av en grej att folk visar upp sina plåster – ‘nu sätter jag på ett och sen går jag och lägger mig, och på morgonen gör jag en ’gunk reveal’”, sa Maria Ahlgren då. 

Med succén i ryggen satte bolaget kurs mot Europa. 

”Vi fortsätter utveckla vår produktserie, men utlandsexpansionen är prioriterad”, berättade vd:n Cajsa Horn af Åminne. 

Vänder miljonförlust

Det senaste räkenskapsåret som stängde sista mars skvallrar om att Common Clouds gjort ett rejält ryck. Bolaget har breddat sortimentet och kommit ut i fler butiker (H&M:s samtliga 220 i Skandinavien till exempel) och ökat försäljningen i egna e-handeln med 129 procent. 

Omsättningen ökade med 280 procent till 10 miljoner kronor. Common Clouds vände också mångmiljonförlust till en vinst på 300.000 kronor. 

I bokslutet skriver bolaget att målet är att fortsätta expansionen under 2024, med större närvaro i fysisk butik, fler produkter och ännu större geografisk expansion. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer