I Stockholm är färjor ett snabbt och bekvämt sätt att resa. Men de befintliga färjorna drivs ofta av diesel, och att minska koldioxidutsläppen är därför av högsta prioritet.
Lösningen sitter det norska företaget Zeabuz och deras samarbetspartner Torghatten på. Färjan MF Estelle introducerades i Stockholm våren 2023 som världens första självkörande elfärja, byggd med hållbarhet i fokus. MF Estelle ägs av färjerederiet Torghatten, som står för den dagliga driften. Zeabuz står för tekniken som tillsammans med uppkoppling från Tele2 Företag möjliggör att färjan är självkörande.
”Det som gör Zeabuz annorlunda är att vi är helt eldrivna, så vi har noll utsläpp, säger Carl Petersson, autonomiingenjör på Zeabuz. Vi vill bygga ett nätverk av autonoma elfärjor som kan genomföra korta resor med täta avgångar i städerna. Det kommer att skapa ett snabbt, bekvämt och miljövänligt transportsystem för invånarna.”
Täta avgångar förbättrar servicen
Upp till 24 passagerare per resa kan åka med MF Estelle, och i Stockholm reser man från Kungsholmen till Södermalm på bara sju minuter. Samma resa skulle, beroende på trafiken, ta 20 minuter eller mer med kollektivtrafik eller bil.
Den begränsade passagerarkapaciteten kompenseras genom tätare avgångar. Färjornas storlek har även andra fördelar: Mindre batterier gör färjorna lättare och därför krävs det färre laddningar under en dag. Något som gör hela projektet mer lönsamt.
” Våra kriterier var tydliga från början: vi måste kunna köra färjorna hela dagen utan att behöva ladda. Genom att skapa mindre, mycket energieffektiva färjor kan vi få båtarna i vattnet och transporten på plats, samtidigt som vi förbereder oss för vad som så småningom kommer att vara möjligt.”
Laddning är inte det enda området där Zeabuz fokuserar på energieffektivitet. MF Estelle är en katamaran, en design som är mycket energieffektiv, och tillverkad av kolfiber för att ytterligare minska vikten och energiförbrukningen.
5G väsentligt för fjärrstyrningen
En stor utmaning för färjetrafiken är bemanningen. Det handlar om lönekostnader, en lång utbildning och svårigheter att locka yngre personer till yrket. Självkörande färjor löser en stor del av problematiken – men att ta bort människorna ur bilden helt är inget alternativ.
I stället tittar Zeabuz på att skapa ett nätverk med flera fartyg som kör samma rutt, som övervakas på distans av en kapten.
”Med en sådan lösning kan kaptenen kliva in och ta över fartyget på distans när det behövs. Med 5G får vi omedelbar kontroll och omedelbar återkoppling. Vi skulle aldrig kunna driva en självkörande färja utan 5G – det är väsentligt.”
” Tele2 är en viktig pusselbit för att få projektet att fungera, som en partner som gör det här tillsammans med oss. Andra leverantörer kanske kan erbjuda den tjänst vi behöver, men de är inte villiga att göra det lilla extra för att säkerställa framgång.”
"Vi vet att vi har en verklig partner i Tele2 och det team vi har samarbetat med, som är så passionerade och kunniga inom sitt arbete."
”Kostnadseffektivt eftersom vattnet redan finns där”
Sedan lanseringen av MF Estelle har Zeabuz fått stor uppmärksamhet i hela världen. Lanseringen i Stockholm ledde till artiklar från Norden till Australien – och nu är målet att expandera.
” Vår lösning passar perfekt in i vad en stad måste göra för att uppfylla krav och regler kring hållbarhet, samt uppfylla medborgarnas krav. Dessutom är det kostnadseffektivt eftersom vattnet redan finns där – det är inte som att bygga en ny väg eller bro.”
När Zeabuz expanderar globalt kommer 5G vara nödvändigt för autonomi hos färjorna. Med 5G från Tele2 kommer kraven att uppfyllas.
LÄS MER: Så arbetar Tele2 Företag för att bidra till en hållbar omställning