Förra året vann Schibsted-ägda Let’s deal kampen om Norden med Groupon. Det slutade med att den amerikanska rabattjätten drog sig ur Sverige, Norge och Finland helt och hållet.
Nu är Let’s deal i princip ensam stor aktör när det gäller rabatter för saker som hårklipp och massage. Ett område kvarstår dock: Resor.
Nu lanserar bolaget en helt egen mobilapp speciellt för rabatterade resor och hotellerbjudanden.
“Resande är ett av de vanligaste intressena i Sverige. Frågar man folk vad de skulle göra om de fick tag på lite extra pengar är svaret väldigt ofta att man skulle boka en resa någonstans”, säger Fredrik Dobber, vd på Let’s deal.
Hur ser det ut med marginalerna på resemarknaden som är så pressad?
“Det är klart att det finns många aktörer på just den marknaden. Det är några som ligger väldigt nära oss i hur erbjudandet är upplagt. Vi tror att vår modell är mer attraktiv för våra partners eftersom vi endast tar betalt för de deals vi faktiskt förmedlar. Det är ganska ovanligt för bolag med så stor medlemsbas som vi har”, säger Fredrik Dobber.
Let’s deal har idag ungefär 1,8 miljoner medlemmar totalt.
Att det är trångt på marknanden är det ingen tvekan om. Jättar som hotels.com och booking.com finns redan på den svenska marknaden. Tittar man specifikt på rabattsegmentet finns även där två giganter i Sverige.
Den ena är holländska Travelbird, som backas av de tyska Samwer-bröderna och omsatte närmare 900 miljoner kronor 2014. I jämförelse omsatte Let's deal 129 miljoner kronor 2014. Den andra aktören är brittiska Secret escapes som förra året tog in närmare 500 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Google ventures.
Till en början lanseras appen i Sverige, med en tydlig ambition: att bli störst.
“Vi börjar här eftersom det är vår största marknad, både totalt sett och för resor specifikt. Vi vill och ska bli störst inom segmentet resedeals i Sverige”, säger Fredrik Dobber.