“Att tjänsten inte har funnits förut är en gåta med tanke på att idrott är en av våra stora lägereldar som samlar många människor kring ett gemensamt intresse.”
Det sa Storytel-grundaren Jonas Tellander i samband med att han gick in med kapital i det helt nya bolaget Sportscom förra året – även det en spelare i ljudbranschen.
Grundartion bestående av Ola Heffler, Katarina Koritz och Peder Rotkirch ville göra en slags uppdaterad Radiosporten (men utan musik) för en ny generation, alltså livekommentering av matcher. Och de bidrog med gedigna erfarenheter från branschen. Katarina Koritz var bland annat med och byggde upp Fotbollskanalen med Olof Lundh och har tidigare varit onlinechef på Viasat Sport. De kända sportprofilerna Robert Perlskog och Jesper Hussfelt var knutna till projektet.
Förutom Jonas Tellander gick även Matsmarts Karl Andersson, Ann Grevelius på Opti och det skånska investeringsbolaget Loop Capital in med kapital i bolaget.
Men det gick inte som det var tänkt. Ett år efter den ambitiösa lanseringen så ser Sportscom-sagan ut att vara slut, åtminstone i sin nuvarande tappning.
Nu har bolaget ansökt om att gå i konkurs.
“Vi gjorde det på grund av det rådande investeringsklimatet", säger Sportcom-vd:n Ola Heffler.
”Vi har haft intressenter och vi har haft bra dialog med alla investerare men vi har inte fått tillräckligt med resurser för att göra det vi vill göra.”
Det är ett narrativ som tyvärr har blivit vanligt i det nya näringslivet. Kapitalet har slutat flöda.
”Det är första gången för mig och det är klart, det känns som ett misslyckande men är tyvärr en del av spelet”, fortsätter Ola Heffler.
Det var bara ett år sedan Sportscom lanserade, vad har ändrat sig i investeringsklimatet från då till nu?
“Det har krävt mer resurser än vad marknaden är villiga att investera och investmentbolagen har tvingats hålla igen då de redan har andra innehav med röda siffror. Den finansiella uthålligheten var inte där.”
Ambitionen var att livekommentera 1000 matcher om året. Ola Heffler vill gärna se att idén lever vidare.
”Det är drömmen. Signalerna vi har fått från branschen är att det här kommer att bli av, sedan av vem och när det får vi se.”
Ola Heffler säger att han har upplevt det lite som ett moment 22. Investerarna vill att entreprenörerna ska ha kommit längre i sin utvecklingsresa samtidigt som behovet av kapital blir mindre när bolaget kommit längre.
”Min största lärdom är, och med det sagt är jag väldigt stolt och glad över våra investerare, är att vi inte hade en lead investor.”
Han säger att en investerare som gick in med en större investering än de andra hade kunnat ge bolaget mer muskler och draghjälp.
En annan lärdom handlar om profilerna:
”Om jag fick göra om så skulle vi också tidigare ha lanserat möjligheten för supportrar, kändisar och sköna profiler att också kommentera förutom våra duktiga professionella kommentatorer så lyssnaren fick välja vem de ville lyssna på.”
Sportscom omsatte 425.000 kronor 2023 med ett minusresultat på 5,3 miljoner kronor.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.