I våras kunde Breakit avslöja att Klarna var på väg att sälja sin kassalösning, Klarna Checkout, till ett konsortium lett av entreprenören Kamjar Hajabdolahi. Köpet finansieras till stor del av nytryckta obligationer som gav runt 1,7 miljarder kronor.
Nu är affären i hamn, skriver DI. Och checkouten som har en marknadsandel på 40 procent i Sverige får ett nytt namn: Kustom.
Det nya bolaget har precis tecknat avtal med betaljätten Stripe, vars infrastruktur kassalösningen ska bygga på. Klarna har ingen andel av Kustom men ett samarbetsavtal som innebär att Klarna är med som hörnsten i erbjudandet.
”Inom tre–sex månader ska vi lansera en ny tjänst som erbjuder fler och bättre alternativ för betalningar och frakt”, säger Jesper Eriksson, försäljningschef på Kustom, och tidigare Sverigechef på Klarna.
Han fortsätter:
”Ja. Detta är en vinn-vinn-vinn-vinn. Det är bra för Klarna, oss, handlarna och konsumenterna.”
I affären betalade köparna initialt cirka 2 miljarder kronor. Kopplat till köpeskillingen finns även ett avtal om intäktsdelning.