Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Kustom är nya namnet på Klarna Checkout: ”Är en vinn-vinn-vinn-vinn”

Artikel bild
Teamet bakom Kustom. Foto: Press

De köpte ut Klarnas kassalösning i en miljardaffär. Nu döper de om tjänsten till Kustom och lovar lansera en ny och bättre version – samtidigt som banden till Klarna är tajta.

Det nya bolaget har precis tecknat avtal med betaljätten Stripe, vars infrastruktur kassalösningen ska bygga på.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

I våras kunde Breakit avslöja att Klarna var på väg att sälja sin kassalösning, Klarna Checkout, till ett konsortium lett av entreprenören Kamjar Hajabdolahi. Köpet finansieras till stor del av nytryckta obligationer som gav runt 1,7 miljarder kronor. 

Nu är affären i hamn, skriver DI. Och checkouten som har en marknadsandel på 40 procent i Sverige får ett nytt namn: Kustom. 

Det nya bolaget har precis tecknat avtal med betaljätten Stripe, vars infrastruktur kassalösningen ska bygga på. Klarna har ingen andel av Kustom men ett samarbetsavtal som innebär att Klarna är med som hörnsten i erbjudandet. 

”Inom tre–sex månader ska vi lansera en ny tjänst som erbjuder fler och bättre alternativ för betalningar och frakt”, säger Jesper Eriksson, försäljningschef på Kustom, och tidigare Sverigechef på Klarna.

Han fortsätter: 

”Ja. Detta är en vinn-vinn-vinn-vinn. Det är bra för Klarna, oss, handlarna och konsumenterna.”

I affären betalade köparna initialt cirka 2 miljarder kronor. Kopplat till köpeskillingen finns även ett avtal om intäktsdelning. 


LÄS ÄVEN: Det hemliga avtalet i Klarnas storaffär – prislappen, chefernas optionspaket, tech-kändisarna och då kan allt haverera

Läs mer