Sök

Techbolagen förvandlar de gamla makthavarna till produktionsbolag

StorytelNorstedts

Erik Wisterberg är reporter på Breakit. Foto: Jonas De Lange/Christine Olsson TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

NYHETSANALYS. Breakits Erik Wisterberg om Storytels oväntade köp av Sveriges äldsta bokförlag.

I nästan 200 år har Norstedts varit en oomtvistad makthavare över det skrivna ordet i Sverige. När förlaget grundades 1823 var böcker en av få källor till kunskap, bildning och debatt.

Skulle någon för bara tio år sedan hävdat att det anrika förlaget – med författare som Astrid Lindgren, David Lagercrantz och P.O. Enquist – skulle köpas upp av ett nystartat techbolag kallat ”Bok-i-lur” hade hen förmodligen blivit utskrattad. 

I dag är det precis vad som händer. Den Spotify-liknande ljudbokstjänsten, som 2007 bytte namn till Storytel, sväljer Norstedts. "En mygga sväljer en kamel", konstaterar en bedömare i mitt Facebookflöde.

Nyhetsbomben är intressant ur flera aspekter. 

PRISLAPPEN

Storytel betalar 152 miljoner kronor för 100 procent av aktierna i Norstedts förlagsgrupp ”på skuldfri basis”. Det innebär att eventuella skulder dras av från köpeskillningen när affären väntas stängas den 1 juli 2016.

Enligt nyhetsbyrån SIX hade bolaget vid årsskiftet ett eget kapital 71 miljoner kronor.

Sett till Norstedts rapporterade årsvinst för 2015  sker köpet till ett P/E-tal på 4. Det är vid alla jämförelser ett extremt lågt pris, som även förvånar mina källor i förlagsvärlden. 

Vd:n Jonas Tellander hävdar att förvärvet gjordes i konkurrens med andra spekulanter. Prislappen visar att den konkurrensen inte har varit hård.

RÄTTIGHETERNA

Att betala för andras rättigheter är dyrt. Det ger också ett beroende av tredje part, vilket Spotify känner av.

Förvärvet ger Storytel möligheten att äga en stor katalog av gamla rättigheter, såväl som kommande storsäljare från Jonas Gardell och David Lagercrantz. Enbart nästa Millennium-bok lär dra in tvåsiffriga miljonbelopp.

I katalogen finns dessutom diamanter ur den svenska barnboksskatten som verk av Astrid Lindgren, Lennart Hellsing och Gunilla Bergström. Utmaningen för Storytel blir att omsätta dessa skatter i nya betalande användare.

KAMPEN MOT BONNIER 

Mediejätten Bonnier, vars bokverksamhet omsätter 7 miljarder kronor, har länge legat i startgroparna med sin Storytel-dödare Bookbeat. De genomför just nu en massiv lanseringkampanj i kriget mot Storytel.

Tjänster med Spotifys affärsmodell (ett pris för obegränsad konsumtion) bygger på att ge användarna allt i en tjänst. Netflix har visat att man framgångsrikt kan bygga en affär på hett egenproducerat unikt material. Köpet av Norstedts ger Storytel eldunderstöd i kriget mot Bonnier – parallellt med intressanta möjligheter i dess internationella expansion.

Storytel får även möjlighet att använda Norstedts redaktörer till att få fram nya typer av berättelser, till en egen variant av Netflix origianalserier. Det är en väg som bolaget nyligen slog in på

DE GAMLA MAKTHAVARNAS NYA ROLL

Facebook betalar enligt Wall Street Journal över 50 miljoner dollar för att förmå 140 utvalda medier och kändisar att leverera innehåll till Facebook Live. 

Rent krasst: Facebook anlitar medier med hög svansföring som New York Times – den gamla världens gatekeepers – som produktionsbolag. 

Storytels köp visar med all önskvärd tydlighet skiftet som nu sker. 

De gamla makthavarna pressas till att bli produktionsbolag åt de nya techplattformarna. De som har relationen med publiken i mobilen.

Läs mer