Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Föds för få barn – amningssuccén Boob Design i konkurs

Artikel bild
Boob Design försätts i konkurs – två år efter att grundaren sålde. Foto: Press/Montage

Efter 22 år sålde hon sitt Boob design till en private equity-aktör. Nu, två år senare, går bolaget i konkurs. 

“Jag lämnade ett välmående bolag med en fantastisk organisation”, säger grundaren Mia Seipel i en kommentar till Di Digital.

Matilda Andersson

Matilda Andersson

matilda@breakit.se

Nyhetschef

Breakit har i flera artiklar rapporterat om hur babykrisen slagit hårt mot bolag i segmentet. Nu går amnings- och gravidklädesbolaget Boob Design i konkurs. Det skriver Di Digital.

Bolaget grundades vid millennieskiftet av entreprenören Mia Seipel som drev det i 22 år. För två år sedan sålde hon bolaget till Bare Collective, en företagsgrupp som kontrolleras av riskkapitalbolaget Pivot och vars affärsidé är baserad på “kvinnligt välmående”. Hur mycket hon fick för bolaget har tidigare inte kommunicerats, men i 2022 års bokslut för Mia Seipels privata bolag framgår det att köpeskillingen landade på nära 40 miljoner kronor. Av dessa delades 28 miljoner ut.

På fredagen kom beskedet att Bare Collective sätter Boob design i konkurs.

Beslutet kommer från ledningen i Pivot. Även varumärket Imsevimse som ryms inom Bare Collective har ansökt om konkurs. 

”Vi ser dock stor potential i varumärkena och dess unika produkter och hoppas att de kan få en ny chans att leva vidare under nytt ägarskap”, säger Karl-Erik Dexner, styrelseordförande i Boob Design och företrädare för ägarkoncernen i en kommentar till Di.

Boob design omsatte 42 miljoner kronor med en vinst på drygt 4 miljoner när det förvärvades av Bare Collective. Därefter har bolaget gått med förlust.

Konkursförvaltare är Niklas Emthén. Han säger i en kommentar till Di att det är “fullt möjligt för en ny ägare att vända till lönsamhet”.

Försäljningsprocessen av Boob Designs tillgångar är igång.

Grundaren Mia Seipel lämnade Boob Design ett halvår efter att försäljningen gått igenom. 

”Jag var, och kommer alltid att vara, oändligt stolt över bolaget och varumärket som jag under 22 år byggde upp tillsammans med grymma medarbetare. Jag lämnade ett välmående bolag med en fantastisk organisation”, säger hon i en kommentar till Di.

LÄS MER: Hon säljer sitt hajpade mode(r)bolag efter 22 år – “Nu är jag mogen för att skala ned”

Läs mer